Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 24 Mei 2009

rasuah dalam pendidikan

Mak Ngoh penah ikuti satu kursus dengan bpr (nama lama). dalam kursus tu baru tersedar dalam diri rupanya banyak rasuah dalam pendidikan. Yang penting Mak Ngoh xmo cite lah pasal duit duit ni. tp rasuah yang sering dilakukan oleh guru..

MASA...

masa itu emas... masa yang pergi dah x boleh diganti balik. tapi kalau duit boleh diganti. klu senior2 or orang2 lama dlm pendidikan tentu sedar betapa pentingnya masa. klu dibayar gaji untuk mengajar 40 minit kenalah masuk mengajar 40 minit. klu kurang itu apa hukumnya? boleh jadi haram ke gaji tu? Wallahualam...

Mak Ngoh sedih gak tngok de de cikgu yg lalai bab ni. masuk kelas lewat 15 minit pastu keluar awal 10 minit. tidakkah rasa bersalah pada pelajar. dorang budak2 xtau betapa ruginya masa belajar dorang tu. klu cikgu tak masuk kelas lagi dorang hepi. leh main kejar2 dlm kelas. macam kita time kanak2 dulu ler.

tak salah masuk lewat klu mmg de keje. tp klu setakat borak2 minum2 di kantin bukan ke namanya sengaja tak masuk kelas. Mak Ngoh penah gak masuk lewat (sbb ada mak bapa budak datang jumpa)... tp syukur budak kelas Mak Ngoh ni pandai berkira masa dengan Mak Ngoh. kenapa??? sebab Mak Ngoh ajar dorang betapa ruginya masa dorang kalau cikgu masuk lewat. brapa byk ilmu dah dorang miss.

time Mak Ngoh praktikal dulu, pgetua sek tu sgt2 tegas.. berkali2 gak nangis dgn dia time kena tegur... mcm2 tak kena. tp skrg Mak Ngoh sedar, bagus pgetua tu.selalu dia nasihat camne nk jd guru cemerlang dunia akhirat. dan.... yang bab utama dia tekan ------- MASA------banyak la cite n kes2 guru masuk lewat.

nape kita minta maaf klu kita terlewat. "sorry lewat traffic jam... sorry lewat de hal td" tp dgn student de sorry klu lewat masuk?... klu tak minta maaf leh kira hutang sampai akhirat lol. takut Mak Ngoh.

Empat Perkara























~~*Empat perkara yang menyebabkan badan sakit
>Terlalu banyak bicara- kemampuan otak akan terjejas, membuatnya lemah dan mempercepatkan tumbuhnya uban
>Terlalu banyak tidur-wajah menjadi pucat,hati jadi buta,mengeringkan mata, malas bekerja, cenderung berperilaku kasar,dapat penyakit yang sukar divari ubatnya.
>Terlalu banyak makan
>Terlalu banyak melakukan seks- membuat badan menjadi lemah, kekuatan menurun, tubuh kurang segar, otot kendur, banyak lagi kesan negative pada badan, daya ingatan kurang

~~*Empat perkara yang merosakkan tubuh

>Cemas
>Sedih berpanjangan
>Lapar
>Kurang tidur

~~8Empat perkara yang memberi kesenangan pada hati
>Melihat tumbuhan yang hijau
>Melihat air yang mengalir
>Melihat kekasih
>Melihat buah-buahan

~~*Empat perkara yang dapat membuat pandangan mata mejadi gelap
>Berjalan tanpa kasut
>Berpagi hari dan berpetang hari dengan wajah yang muram penuh dengan kebencian dan permusuhan
>Terlalu sering menangis
>Banyak menatap garis yang kecil-kecil

~~*Empat perkara yang membuat badan menjadi kuat
>Memakai pakaian yang lembut
>Mandi dengan air panas
>Makan makanan yang manis dan berlemak
>Mencium wangian.

~~*Empat perkara yang menghilangkan kesegaran dan keceriaan wajah
>Berbohong
>Tidak tahu malu
>Terlalu banyak bertanya yang tanpa dasar
>Banyak melakukan maksiat

~~*Empat perkara yang membuat wajah semakin segar
>Menjaga harga diri
>Menepati janji
>Dermawan
>Takwa

~~*Empat perkara yang mendatangkan kemarahan dan kebencian
>Takabbur
>Dengki
>Bohong
>Suka mengadu

~~*Empat perkara yang boleh mendatangkan rezeki
>Bangun malam untuk solat
>Banyak beristighfar menjelang fajar
>Membiasakan memberi derma
>Membiasakan diri berzikir di petang hari


~~*Empat perkara yang akan mencegah datangnya rezeki
>Tidur di pagi hari
>Jarang solat
>Malas
>Suka khianat

~~*Empat perkara yang akan membahayakan pemahaman dan kemampuan otak
>Ketagihan makanan yang masam
>Tidur terlentang
>Resah
>Gundah-gulana

~~*Empat perkara yang akan menambah daya pemahaman
>Hati yang bersih
>Tidak menyelangi makan dengan minum secara berlebihan
>Mengatur menu makanan yang baik dengan menambahkan makanan yang manis dan berlemak
>Membuang semua endapan makan yang memberatkan badan.

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!