Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 23 Januari 2011

Helah Ujrah PTPTN

http://www.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=645656#645656

Oleh: Adou_Fr

Salam,

1- Setelah meneliti dokumen PTPTN dalam sistem Ujrah, saya mempunyai beberapa perspektif seperti yang akan dibentangkan.

2- Perubahan sistem 3% kepada 1% yang dinamakan sistem Ujrahsebenarnya mempunyai helah tertentu yang harus diketahuï sebelum diisi.

3- Baki yang dikira bukan baki semasa, tetapi adalah baki pada tahun tertentu, dalam kes ini Jun 2008.

4- Perjanjian yang adil sebenarnya hendaklah menggunakan jumlah asal pinjaman seperti yang terdapat dalam perjanjian asal.

5- Menggunakan baki pada tarikh yang berlainan sebenarnya menimbulkan keraguan, contohnya apabila peminjam telah meminjam pada tahun Jun 2000 hingga Mei 2003 (selama 3 tahun).

6- Dalam kes ini, peminjam telah dikenakan kos sebanyak 3% dari tahun 2003 hingga 2008.

7- Justeru, jika pinjaman asal bernilai RM 24000, dengan dicampur dengan kos di atas (3 % x 5 tahun) akan bernilai RM 24000 + RM 3600.

8- Dengan anggapan peminjam belum lagi membayar sebarang jumlah sehingga tarikh tersebut, jumlah yang dinilai dalam perjanjian ini sebenarnya bernilai RM 27600.

9- Melaluï sistem Ujrah, peminjam akan dikenakan 1% daripada jumlah (RM 27600) ini bernilai RM 276, selama 126 bulan iaitu 10.5 tahun.

10- Justeru, peminjam akan dikenakan tambahan sebanyak RM 276 x 10.5 iaitu RM 2898.

11- Maka jumlah sebenar yang dikehendaki dibayar oleh peminjam adalah RM 27600 + RM 2898 iaitu RM 30498.

12- Maka peminjam akan membayar RM 30498 setelah meminjam sebanyak RM 24000.

13- Ini melibatkan pertambahan jumlah sebanyak RM 6498 daripada jumlah asal pinjaman, atau 27.075% daripada jumlah asal.

14- Sebenarnya, setelah dikira, sistem ini adalah satu helah bagi PTPTN mendapatkan kembali bayaran balik dengan cara potongan gaji.

15- Setelah menandatangani perjanjian sistem Ujrah ini, peminjam akan membayar secara potongan gaji tanpa boleh mengelak daripada membayar pinjaman ini.

16- Ini bermakna, keuntungan adalah kepada PTPTN, yang mengambil 27.075% daripada pinjaman asal, DAN pembayaran on-time melaluï potongan gaji.

17- Saya melihat ini sebenarnya adalah helah untuk memaksa peminjam membayar melaluï potongan gaji, dan bukan sebagai satu “ihsan” untuk mengurangkan beban peminjam.

18- Saya melihat ini adalah helah bagi memastikan peminjam yang selama ini hanya membayar RM 50 sebulan, yang entah bila akan habis membayar pinjamannya, akan membayar RM 200+ sebulan mulaï tarikh sistem Ujrah diluluskan.

19- Lebih menguntungkan pihak PTPTN, ia akan berlaku secaraclean atas topeng Syari`ah.

ألا ترون يا من وافق لهذا أنه ربا مبينا وغشا مخفيا؟

WaLlahu a`lam.

Sumber asal:
http://www.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=645656#645656

Bacaan berkaitan:
http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/859-ptptn-baru-berasaskan-ujrah--ulasan-saya.html

Sabtu, 22 Januari 2011

Alhamdulillah : Pendapatan Terumpuk yang kedua

Seminggu dua ni, makngoh jarang sangat update blog sebab kesibukan di tempat baru
dan emosi yang kurang stabil. Ekeke.

Maklumlah, walaupun sudah tua, bukan semua orang boleh sesuaikan diri dengan tempat baru lebih-lebih dengan tempat yang banyak kejutan dan kepelikan sangat-sangat. Barulah makngoh faham, kenapa budak darjah 1 menangis di awal tahun...hua hua hua


Hari ni, tiba-tiba teringin nak cek nuffnang, tengok-tengok ada lagi pemberian dari nuffnang.
Terima kasih banyak-banyak.

Makngoh pun tak sedar sejak bilakah iklan burger king ada kat header tu.


Sila-silalah yer tolong klik untuk makngoh. Dapat duit banyak-banyak nanti, leh makngoh
makan Burger King.

Ciri-ciri suami soleh



Suami yang taat dalam melaksanakan perintah serta suruhan Allah dan RasulNya dan dapat pula membimbing isterinya

Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada zahir ataupun batin
Suami yang sedia memberikan nasihat, bimbingan , dorongan , didikan dan tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawab rumah tangga dan juga terhadap Allah S.W.T.

Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama jiran tetangga atau sebagainya.

Suami yang dapat memberikan pemerhatian dalaam hal keselamatan, kebajikan dan kesihatannya.

Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan yang sempurna mengikut kemampuannya

Suami yang penyabar dan tidak mengggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.
Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka.

Sentiasa memberikan kasih sayang, belas kasihan dan pergaulan yang baik terhadap isterinya.

Suami yang sentiasa menjaga rahsia isterinya dan tidak didedahkan kepada orang lain.

Suami yang ikhlas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anak-anak.

Suami yang menjauhkan diri dari perbuatan maksiat seeprti meminum minuman keras, berjudi, berzina, menipu, mencuri dan sebagainya.

Suami yang dapat memberikan penjagaan dan pemerhatian yang baik terhadap isterinya. Penjagaan ini meliputi semua hal termasuk kehormatannya.

Suami mestilah bijak memahami persaan dan hati isteri sama ada dengan perbuatan atau perkataan, jangan biarkan dirinya dalam keadaaan bersedih.
Suami yang sentiasa mengutamakan kebersihan diri, zahir dan batin.

Suami mestilah menahan dirinya dari bergaul secara bebas dengan wanita lain.

Suami yang dapat menyelidiki secara cermat dan teliti segala hal yang disampaikan oleh orang lain yang berkaitan dengan isterinya.

Suami yang bijak dalam memimpin rumah tangganya dan melaksanakan tugas dengan penuh amanah serta bertanggungjawab.

Isnin, 17 Januari 2011

Gambar Perodua Bezza

yang warna hitam itu, bukan yang warna putih

Ahad, 16 Januari 2011

Apa hukum wanita bersanggul tinggi?

ALLAH menetapkan cara bergaul, berpakaian dan berhias yang terbaik di dalam al-Quran sama ada bagi kaum lelaki atau perempuan yang beriman.
Bagi lelaki, Allah berfirman yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan." (Surah al-Nur ayat 30).
Manakala bagi wanita Allah berfirman yang bersambung dengan ayat di atas: "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang lelaki yang telah tua dan tidak keinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah al-Nur ayat 31).

Setiap lelaki dan perempuan mukmin hendaklah mematuhi suruhan Allah di atas. Hukum bersanggul bagi wanita pula, tiada larangan khusus mengenainya.

Dengan kata lain, ia masih dibenarkan apabila memenuhi syarat berpakaian bagi seorang wanita itu berada bukan bersama mahram dan di luar rumah seperti menutup aurat, tidak menampakkan tubuh badan (tidak ketat) dan tidak menarik perhatian ramai.

Ini kerana cara berpakaian yang membuka aurat, ketat dan menarik perhatian ramai dan seterusnya bergaul bebas antara lelaki dan wanita bukan daripada ajaran Islam.

Namun terdapat hadis yang menyentuh persoalan akhir zaman dengan masyarakat manusia mula melupai ajaran agama. Mereka tidak menghiraukan tata cara bergaul dan berpakaian yang diajar agama.

Mereka lupa tanggungjawab untuk mendidik keluarga dengan ajaran agama. Ini berlaku sama ada kepada kaum lelaki atau wanita.

Contohnya, Rasulullah bersabda: "Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis dan ketat). Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat." (Riwayat Ahmad).

Seterusnya: "Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini." (Riwayat Muslim).

Hadis ini perlu difahami secara umum dan dalam konteks tertentu seperti di atas. Ia bukan boleh dijadikan asas hukum wanita bersanggul tinggi semata-mata.

Ini kerana hadis berkenaan menceritakan wanita-wanita terlaknat kerana mengabaikan ajaran Islam. Begitu juga dengan kaum lelaki yang disebutkan di atas. Walaupun begitu, kita hendaklah berwaspada supaya tidak melakukan perbuatan sedemikian.

sumber dari sini

Broadband di Sandakan lagi elok

Alhamdulillah, makngoh dah pun berada di Kepong. Esok akan ke sekolah baru dah. Tapi yang tak best. broadband kat rumah sewa baru makngoh nih, alahai~~~~~ "hidup segan...mati tak mahu asyik mahu mati jer".

Kejab-kejab putus. Asyik offline jer. Di Sandakan punyalah laju broadband celcom ni. Di KL, berkawan pulak dengan kura-kura yang semput.

Tata...

Selasa, 11 Januari 2011

Kisah ringkas koma Ariel Sharon | Derita sebelum mati

Ariel Sharon, 82 merupakan Perdana Menteri Israel dikatakan terlibat dengan penyembelihan masyarakat Islam Palestin di khemah pelarian Shabra dan Syatila. Kalau anda pernah menonton Majalah3 di TV3, peristiwa Shabra dan Syatila ini pernah direncanakan dan memang menyedihkan melihat tinggalan sejarah di Lubnan yang hampir mencapai 29 tahun. Kejadian Shabra dan Syatila berlaku pada 16 September 1982.

Semua orang tahu, itu kerja Israel. Hingga sekarang pun kita tahu kerja Israel...tetapi tiada pun keadilan untuk penduduk Lubnan. Namun ALLAH itu Maha Adil. Ariel Sharon dibalas di dunia lagi atas dosa-dosanya.
Sebelum Ariel koma, dia sering bermimpi ngeri. Dia bercerita bahawa dia melihat dirinya diikat dan dirantai dalam keadaan bogel dan diheret di atas sebuah kenderaan melalui jalan-jalan di Gaza.

Seminggu sebelum dia koma, mimpinya lebih ngeri. Dia nampak dirinya dicampak ke dalam perigi yang dalam. Mimpi-mimpi tersebut akhirnya menyebabkan dia koma. Itu berlaku pada tahun 2006.


*gambar koma hiasan


Tahun 2009, Ariel Sharon masih koma dan stabil namun kebolehan kognitif lelaki itu sudah musnah akibat strok dan peluang sembuhnya rendah.

Kini 2011, sudah 5 tahun Ariel Sharon koma. Keluarganya tetap mahu menggunakan mesin bantuan hidup untuk lelaki itu walaupun tiada tanda-tanda bahawa Ariel Sharon akan sembuh.

Apakah yang dilalui oleh Ariel Sharon dalam masa 5 tahun koma ini? Hanya dia dan ALLAH sahaja yang tahu. Mungkinkah Ariel Sharon akan dapat pulih kembali?

Pesawat Airasia terbabas di Kuching | Senarai penerbangan yang dibatalkan

Lapangan Terbang Kuching ditutup bagi usaha mengalihkan pesawat airasia yang terbabas pada pukul 10.02 malam semalam kerana hujan lebat. 4 orang cedera ringan dan dikejarkan ke hospital.

Makluman dari pihak airasia.


Due to Kuching Airport runway closure, all flights departing and arriving Kuching on 11 January 2011 will be cancelled.



Flight        Departs   Arrives       STD    STA

AK 6036 Kuching - Kota Kinabalu 06:10 - 07:35

AK 6035 Kota Kinabalu - Kuching 08:00 09:25

AK 6673 Kuching Singapore 09:50 11:15

AK 6674 Singapore Kuching 11:45 13:10

AK 5203 Kuching Kuala Lumpur 06:15 07:55

AK 5202 Kuala Lumpur Kuching 08:20 10:05

AK 5843 Kuching Johor Bahru 10:30 11:50

AK 5842 Johor Bahru Kuching 12:15 13:40

AK 6562 Kuching SIbu 06:20 07:05

AK 6563 Sibu Kuching 07:30 08:10

AK 6526 Kuching Bintulu 08:35 09:30

AK 6527 Bintulu Kuching 09:55 10:45

AK 5200 Kuala Lumpur Kuching 07:25 09:10

AK 5201 Kuching Kuala Lumpur 09:35 11:15

AK 5204 Kuala Lumpur Kuching 09:45 11:30

AK 5205 Kuching Kuala Lumpur 11:55 13:35

AK 5203 Kuala Lumpur Kuching 06:15 07:55

AK 5202 Kuching Kuala Lumpur 08:20 10:05

AK 6506 Penang Kuching 09:55 11:55

AK 6505 Kuching Penang 12:20 14:20

AK 5206 Kuala Lumpur Kuching 11:45 13:30

AK 5207 Kuching Kuala Lumpur 13:55 15:35

AK 6546 Kuching Miri 11:10 12:15

AK 6547 Miri Kuching 12:40 13:40

AK 6501 Kuching Penang 15:00 17:00

AK 6502 Penang Kuching 17:25 19:25

AK 5225 Kuching Kuala Lumpur 14:30 16:10

AK 5210 Kuala Lumpur Kuching 15:25 17:10

AK 5211 Kuching Kuala Lumpur 17:35 19:15

AK 5208 Kuala Lumpur Kuching 12:55 14:40

AK 5209 Kuching Kuala Lumpur 15:05 16:45

AK 5220 Kuala Lumpur Kuching 13:50 15:35

AK 5221 Kuching Kuala Lumpur 16:15 17:55

AK 6034 Kuching Kota Kinabalu 13:40 15:05

AK 6035 Kota Kinabalu Kuching 15:30 16:55

AK 5224 Kuala Lumpur Kuching 16:35 18:20

AK 5214 Kuala Lumpur Kuching 17:00 18:45

AK 5215 Kuching Kuala Lumpur 19:10 20:50

AK 6568 Kuching Sibu 17:20 18:00

AK 6569 Sibu Kuching 18:25 19:10



For more updates about the flight cancellations above, please call 603-2614 2999 and key in the password 123110111 to proceed.

DI BAWAH  yang telah dibatalkan.

Dipetik dari airasia.com


PETIKAN METRO

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching yang ditutup sejak malam tadi selepas pesawat AirAsia terbabas ketika mendarat, dijangka terus ditutup untuk semua penerbangan sehingga diberitahu kelak.


Malaysia Airports Berhad (MAB) memberitahu Bernama sebanyak 24 penerbangan terjejas setakat 11 pagi ini.
Hanya satu penerbangan dibenarkan berlepas dari lapangan terbang itu pada jam 7.30 pagi ini iaitu MH2505 ke Kuala Lumpur, kata MAB.

Penerbangan lain yang terjejas termasuk 11 membabitkan AirAsia, lapan Penerbangan Malaysia dan lima penerbangan MASWings.

Penumpang yang berkenaan dinasihatkan agar menghubungi syarikat penerbangan masing-masing bagi mengetahui perkembangan lanjut mengenai perkara itu.

MAB berkata dalam kejadian jam 10.02 malam itu, penerbangan AK5218 yang berlepas dari Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) Kuala Lumpur terbabas dari landasan ketika mendarat dalam keadaan hujan lebat.

Usaha mengalihkan pesawat itu sedang dilakukan namun berdepan kesukaran berikutan keadaan hujan lebat yang melanda sejak semalam, kata MAB.

Sementara itu Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha memberitahu pemberita hari ini, pesawat itu membawa 124 penumpang dan enam anak kapal.
Empat penumpang mengalami cedera ringan dan dirawat di hospital di Kuching, katanya ketika ditemui selepas merasmikan Persidangan Maritim Kebangsaan di  sini. - Bernama

Ana Raffali patut menang Anugerah Gedik???

Ops, bukan makngoh yang kata, makngoh copy ayat pengutuk yang tak puas hati dengan kemenangan Ana.


sumber :

Kami menentang page "Kami tidak bersetuju Ana Raffali menang AJL 25"

Tak kisah la saper menang pun. A menang, duit dapat kat A.
B menang, duit dapat kat B.
Peminat fanatik dapat apa?
Dosa je la kut....kutuk mengutuk dan caci maki.

p/s : makngoh tak tengok pun AJL25. Tak minat dan terlalu letih. Tidur awal.

Ahad, 9 Januari 2011

Tahniah ! Sheikh Muszaphar bakal jadi bapa



Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha bakal bergelar bapa tidak lama lagi apabila isterinya, Dr. Halina Mohd. Yunos disahkan mengandung bayi sulung mereka.
Sheikh Muszaphar yang mengesahkan hal itu memberitahu, beliau bersama isteri serta keluarga kedua-dua belah pihak cukup gembira dengan perkhabaran tersebut.

"Sukar untuk saya gambarkan perasaan tetapi saya bersyukur dengan zuriat daripada Allah dan ini hadiah yang terbaik untuk kami," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Sheikh Muszaphar dan Halina selamat diijabkabulkan pada majlis yang penuh gilang- gemilang di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 10 Oktober 2010.

Menurut beliau, kandungan Halina kini berusia 12 minggu dan keadaan kesihatan isterinya baik dan tidak banyak kerenah.

Beliau mengimpikan untuk dikurniakan anak yang ramai.

"Kalau boleh saya nak 10 orang anak,'' kata Sheikh Muszaphar.

Sabtu, 8 Januari 2011

Penaja utama The Red Warriors 2011


Datuk Tien Ghee, Pengerusi Kelab Cardiff City memberikan penajaan sebanyak RM100,000.

Senarai Pemain Kelantan, The Red Warriors 2011


SENARAI PENUH SKUAD TRW 2011

1. Khairul Fahmi Che Mat (GK)
2. Sharizan Ismail (GK)
3. Judtanna Eh Put (GK, pemain baru)
4. S. Subramaniam
5. Farisham Ismail
6. Rizal Fahmi Rosid
7. Daudsu Jamludin
8. Zairul Fitree Ishak
9. Zamri Ramli
10. Mohammad Abdul Aziz Ismail (pemain baru)
11. Wan Rohaimi Wan Ismail (pemain baru)

12. Mohd Badri Radzi (C)
13. Shakir Shaari
14. Khairan Eroza Razali
15. Wan Zaman Mustapha
16. Zulyusri Che Haron
17. S. Chanturu
18. Solehin Kanasian Abdullah @K.Soley (pemain baru)
19. Nurul Azwan Roya (pemain baru)
20. Danial Fadly Abdullah @Wirat Nom (pemain baru)
21. Norshahrul Idlan Talaha (VC)
22. Ramzul Zahini Adnan
23. Nizab Ayub
24. Khalid Jamlus (pemain baru)
25. Nicholas Chan (pemain baru dari  Cardiff City) 


Pemain yang keluar dari Kelantan :
1.Syed Adney  (SABAH)
2.Hairudin Omar (Negeri Sembilan)
3.Akmal Rizal (Perak)
4.Indra Putra Mahyudin (T-Team)*
5.Azizi Mat Rose (T-Team)*
6.Norfarhan Muhammad (T-Team)*
* belum dapat disahkan

Sah! Nicholas Chan sertai Kelantan




Sebelum ini, memang makngoh ada dengar ura-ura mengatakan Nicholas Chan akan menyertai The Red Warriors dan hari ini laporan Kosmo mengesahkan bahawa pemain antarabangsa itu akan berada dalam skuad Kelantan.

Nicholas Chan adalah anak kepada Pengerusi Kelab Cardiff City, Datuk Chan Tien Ghee.

Nicholas Chan yang berusia 18 tahun dikatakan akan menjadi bintang baru bagi menggantikan bekas kapten pasukan, Indra Putra Mahayuddin yang berhijrah ke T-Team.

Dalam pada itu, Datuk Tien Ghee turut membuat pengumuman mengejut apabila memberikan penajaan sebanyak RM100,000 kepada Kelantan dan berjanji akan membawa pegawai, pemain dan penyokong bertuah ke Cardiff untuk bertemu dengan penyerang sensasinya, Craig Bellamy.

Khamis, 6 Januari 2011

Sedihnya...

Macam tak ada mood nak menulis blog. Hari ni makngoh dapat tahu nama sekolah dah. Kebetulan, ada dah kawan makngoh mengajar di sekolah tu. Jadi, makngoh pun tekad dah nak pindah.

Tapi kata-kata sedih dari pelajar-pelajar macam pegang kaki makngoh dari melangkah tinggalkan sekolah tu. 

terima kasih ck

Rabu, 5 Januari 2011

Makngoh sedikit bengang

Sedikit bengang bukan bengang sepenuhnya.

Makngoh datang-datangnya jer sekolah, Isnin lepas makngoh tengok meja berselerak. Kotak kalkulator bertaburan atas meja.

Makngoh pun tanya khabar guru-guru lain. Rupanya semasa cuti hari tu time exam SPM, ada guru bertaraf penolong kanan yang mengambil kalkulator-kalkulator makngoh untuk diberi kepada pelajar SPM yang tiada kalkulator. Niatnya, bagus dah untuk membantu pelajar menjawab kertas Matematik SPM yang memang makngoh ajar.

Tetapi yang menyebabkan makngoh sedikit bengang adalah kalkulator-kalkulator itu tidak dipulangkan. Hanya kotak-kotaknya sahaja yang bertaburan. Apabila dikira-kira 13 buah kalkulator hilang. Adus!!!
Memanglah kalkulator itu bukan hak milik makngoh, milik Panitia Matematik sekolah. Jadi, nak menghilangkan rasa bengang itu, makngoh pun kata dalam hati, " tak apalah, bukan kalkulator aku jugak. Bukan beli dari duit aku jugak"

Hingga hari ini makngoh menunggu makluman dari guru yang mengizinkan pelajar mengambil kalkulator tersebut tetapi diam je. Kedengarannya, guru tersebut tidak menulis nama pelajar yang mengambil kalkulator. Alasannya tidak sempat ambil nama kerana pelajar berebut-rebut.

Apabila diajukan kepada Ketua Panitia pula, katanya biarkanlah. Duit sekolah juga.

p/s : kenapanya kita manusia. Barang bukan milik kita terutamanya milik kerajaan, kita tak heran sangat. Kalau barang kita sendiri, lain pula cara kita jaga.

Semalam badminton bermasalah, hari ini karate pula

Apa nak jadi dengan sukan negara. Setelah bola sepak mula menaik maju, badminton pula mula meragam. Bukan kerana kalah dalam pertandingan tetapi kerana masalah kejurulatihan yang tidak diketahui punca yang sebenar.

Hari ini, karate pula dilanda masalah kejurulatihan apabila Persekutuan Karate Malaysia (MAKAF) memecat jurulatih kebangsaan, P. Arivalagan.  Ekoran dari pemecatan itu, atlet  karate kebangsaan memaklumkan akan meninggalkan pasukan kebangsaan jika MAKAF terus dengan niatnya. Anggota skuad kebangsaan yang mempunyai 20 atlet, termasuk sembilan atlet elit, akan mengadakan perjumpaan dengan pegawai MAKAF Khamis ini bagi membincangkan isu Arivalagan.

FAKTA :
  1. Arivalagan berjaya bimbing skuad negara membawa pulang dua pingat emas dari Sukan Asia, Guangzhou pada November lalu.
  2. Sukan Asia 2010 Di Guangzhou, skuad karate negara di bawah bimbingan Arivalagan menang dua pingat emas yang disumbangkan oleh Ku Jin Keat dalam acara Kata lelaki dan R. Puvaneswaran dalam acara Kumite lelaki bawah 55kg
  3. Arivalagan juga berjaya membimbing atlet kebangsaan memenangi lapan pingat emas pada Sukan SEA 2007 dan Sukan SEA 2009.
  4. Majoriti atlet akan undur diri jika Arivalagan dipecat.
p/s : malas pula nak senaraikan kejayaan-kejayaan yang telah dicapai dan dihasilkan oleh Misbun Sidek. Tentu anda semua dah tahu. Terlalu banyak kejayaan negara yang ditunjangi oleh Misbun Sidek.

Habis madu sepah dibuang ker aper nih?

Selasa, 4 Januari 2011

Video | Benarkah Karam Singh Walia Hina Melayu?



sumber video : Youtube

Reaksi mereka yang memberi komen di youtube menyatakan ;
1) Karam mungkin membuat silap tetapi orang Melayu kena maafkan memandangkan ketika itu Karam mabuk.

2) Karam telah banyak berjasa kepada orang Melayu. Adakah memang benar Melayu mudah lupa?

3) Ramai yang tidak setuju dengan cara yang tidak diplomasi orang Melayu yang marahkan Karam pada malam kejadian. Malah ramai yang tidak puas hati (dalam komen) apabila ada yang minta Karam bayar bil satu kedai malam itu.

4) Ada yang membela Karam kerana dia telah menyatakan minta maaf berulang kali.

Hari ini, di dalam suratkhabar pula menyatakan akan menyiasat mengenai perkara di atas.


p/s : Karam mabuk, itu dia punya pasal ler. Dia bukan Islam (walaupun dia (penerima tokoh maal hijrah?)
 Tak kisahlah dia nak mabuk ker aper. Orang Melayu Islam mabuk, berzina, buang anak, dedah aurat,  itu yang patut dimuatnaik dalam youtube, boleh juga ramai-ramai hentam dan bagi nasihat. Huhuhu.

Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) | Alamat | Nombor telefon | Nombor Faks

Makngoh dapati dalam analisis nuffnang, ada keyword mengenai 'bahagian pengurusan sekolah harian'.
Mungkin, bahagian ini dicari dalam google oleh -:
a) guru-guru yang baru mendapat penempatan pertama
b) guru-guru yang ingin mendapatkan penempatan
c) guru-guru yang telah diterima tukar sekolah
d) guru-guru yang ingin tukar sekolah/daerah/negeri/negara
e) mereka yang tidak dapat dikenalpasti

Jadi, makngoh nak kongsilah alamat, nombor telefon dan nombor faks bahagian ini dan lebih khusus makngoh sertakan Sektor Pengurusan Sekolah Menengah. Kalau sekolah rendah, tukar je namanya.

Sektor Pengurusan Sekolah Menengah (SPSM)
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian,
Aras 3 & 4, Blok E2,                                                                                                         
Kompleks E,
Pusat Pentadbiran Kerajaaan Persekutuan,
62604 Putrajaya,                                                                                                     
Kementerian Pelajaran Malaysia,
Putrajaya.

Nombor telefon unit menengah
 603 8884 9500
Nombor faks unit menengah
603 8888 6673


Kalau tak pasti, nak telefon ke unit mana dalam BPSH, anda telefon nombor di bawah ini -:
Nombor telefon unit kaunter 603 8884 9370

p/s : rayuan perpindahan makngoh hari tu, makngoh faks ke nombor di atas dan kemudiannya telefon ke nombor tu lagi. Seorang pengawai wanita menjawab panggilan makngoh. Dia tanya dah anak ke belum dan dia nyatakan amat susah untuk masuk ke Kelantan kecuali opsyen English. Kemudian, makngoh jawab, tak kisahlah ke Terengganu or Pahang pun tak apa. Dia kata, nantikan kami cuba tolong.

Last-last dapat KL..... jadi..sekarang tunggu surat pindah. Bila la tu?

terimakasih BPSH kerana meluluskan rayuan perpindahan makngoh:)

Abby kata Memey perempuan gatal | Memey dituduh tinggal serumah dengan Norman?


cantiklah baju memey nih... sopan :)

Pelakon Memey Suhaiza atau nama sebenar Suhaiza Suhaimi kecewa dengan tindakan bekas isteri tunangnya, Abby Abadi yang menjadikan laman sosial Facebook untuk menyerangnya secara peribadi.

Dalam status Facebook milik Abby yang dihantar pada Isnin, Abby meluahkan perasaan marah apabila panggilan telefonnya kepada Norman Hakim untuk berurusan mengenai anak mereka yang hendak ke sekolah pada hari pertama persekolahan pada tahun ini dijawab oleh Memey.

Menerusi Facebook itu juga, Abby turut menyindir Memey sebagai perempuan gatal selain mendakwa Memey seolah-olah begitu berbangga kerana mahu menunjuk mereka tinggal serumah.

“Salahkah saya jawab panggilan telefon bagi pihak tunang saya? Saya bukan buat salah besar sehingga dia hendak marahkan saya sampai macam tu sekali? Saya terkejut dengan tindakan Abby selepas dimaklumkan oleh seseorang ketika tiba di lokasi penggambaran.

“Nak ikutkan secara logik, ia bukan isu besar dan Abby tergamak menulis sebegitu rupa dalam Facebook sehingga ia boleh ditatap oleh ramai orang,” katanya kepada mStar Online, Isnin.

Menurut Memey, ketika telefon tersebut berbunyi dia tidak menyedari ia panggilan daripada Abby kerana tidak tertera nama pemangil. Menurutnya, tindakan tersebut juga telah menimbulkan persepsi buruk segelintir masyarakat terhadapnya.

“Saya mahu buka buku baru untuk tahun ini, tapi dia mulakan dengan buat persepsi buruk terhadap saya. Perkara ini juga melibatkan maruah saya.

“Saya malas mahu besarkan keadaan dan saya hanya nasihatkan agar dia fikirkan dahulu sesuatu perkara secara rasional,” katanya.Tambah Memey, dia berharap untuk tahun baru 2011 ini tiada lagi sengketa antara dia dan pelakon tersebut.

“Saya tahu dia tidak suka saya, diantara kami memang tidak boleh berbaik tapi tolonglah jangan timbulkan sebarang sengketa,” katanya.

Dalam pada itu, Memey turut mengakui terpaksa menangguhkan perkahwinannya dengan Norman pada penghujung tahun ini.

“Sepatutnya kami merancang untuk berkahwin pada 8 Januari ini tetapi tidak sempat untuk buat persiapan. Selepas bertunang banyak rezeki yang datang terutama tawaran untuk berlakon bersama Norman.

“Insya-Allah beberapa tarikh telah dipilih pada penghujung tahun ini tapi mungkin juga ia akan dilakukan lebih awal iaitu pertengahan tahun ini jika kami berdua sudah bersedia,” katanya yang sedang membuat penggambaran drama Bola Cinta musim kedua.

p/s : alamak terkantoi ke si Memey dan Norman nih?

Datuk Misbun Sidek letak jawatan | Punca Misbun Sidek letak jawatan

Di bawah hanyalah petikan laporan berita dari akhbar tempatan. Makngoh tidak membuat sebarang pandangan. Sila klik pada tajuk untuk melihat sumber berita tersebut.

 

> 'Berilah saya masa'

Oleh Mohd Hilmie Hussin

“SAYA hanya boleh pesan kepada Chong Wei (Datuk Lee Chong Wei) supaya selamatkan diri sendiri sebelum kita cuba selamatkan orang lain,” kata jurulatih badminton negara Datuk Misbun Sidek di kediaman keluarganya di Banting, Selangor, lewat petang semalam.

Kenyataan penuh bermakna itu keluar dari mulutnya menjawab pertanyaan sekiranya Lee Chong Wei mahu mengikut jejak meninggalkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Usaha menjejaki Misbun untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai isu peletakan jawatan berkuat kuasa semalam bagaimanapun masih gagal menemui jawapannya.

 
Walaupun berjaya menemui jurulatih itu, beliau masih enggan berbicara dan mendedahkan apa sebenarnya yang berlaku.

“Seperti saya katakan sebelum ini, saya belum sedia untuk memberi sebarang ulasan. Berilah saya masa... biarkan semua ini reda dulu,” kata Misbun yang berjaya mengangkat Chong Wei ke ranking nombor satu dunia sejak 2008 hingga kini.

Biarpun lebih banyak membisu daripada menjawab persoalan, beliau tetap menghormati permintaan wartawan apabila menjawab beberapa pertanyaan yang dirasakan tidak akan menyinggung mana-mana pihak.


 
“Saya sedia bertemu Nadzmi (Presiden BAM, Datuk Mohd Nadzmi Salleh) jika dia mahu jumpa, atas dasar bekas majikan,” katanya.

Namun ketika ditanya sama ada akan kembali bersama BAM Misbun berkata: “Kita tengoklah, kalau... (tidak meneruskan ayat).”
 
Bagaimanapun emosinya terusik apabila diajukan soalan mempersoal kesetiaannya pada negara dengan mengambil tindakan meletak jawatan ketika negara memburu emas pertama Sukan Olimpik.
 

“Terpulang kepada orang, apa mereka nak cakap, tapi selama ini...,” kata Misbun sambil mengurut dada menahan sebak.

Peletakan jawatan Misbun ini menyebabkan Chong Wei bertolak ke Taiwan untuk Siri Super Final petang semalam diiringi Tay Seu Bock.

>Tengku Kamil tak terkejut

Oleh Asrol Awang
TIMBALAN Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Tengku Kamil Ismail Tengku Idris Shah tidak terkejut dengan tindakan Datuk Misbun Sidek meletakkan jawatan sebagai jurulatih perseorangan negara, Sabtu lalu.

Menurutnya, ini kerana sebelum ini beliau sudah mendengar desas-desus bahawa jurulatih itu tidak berpuas hati dengan sistem latihan dan kejurulatihan baru.


“Saya tidak terkejut dengan keputusan Misbun kerana itu hak beliau untuk bebuat demikian,” katanya.

Beliau turut mengakui selain Lee Choong Wei ingin keluar daripada BAM, beberapa pemain lain juga dikatakan bakal membuat keputusan sama.


BAM mahu jumpa Misbun 

PERSATUAN Badminton Malaysia (BAM) mahu mendengar penjelasan dari mulut Datuk Misbun Sidek sendiri berhubung peletakan jawatannya sebagai jurulatih perseorangan badminton negara, kata Pengurus Besarnya, Kenny Goh.
 
Beliau berkata mesyuarat akan diadakan dalam masa terdekat selepas Presiden Datuk Seri Nadzmi Mohd Salleh pulang dari luar negara bagi mendengar penjelasan Misbun serta berbincang mengenainya.

Katanya BAM akan mengeluarkan kenyataan rasmi melalui Nadzmi selepas penjelasan tersebut.

“Buat masa ini masih terlalu awal bagi BAM untuk membuat sebarang komen dan lebih elok perkara ini dibawa ke mesyuarat dalaman bersama Misbun untuk mendapatkan penjelasan terperinci bagi mengenali punca sebenar beliau bertindak demikian,” katanya.

Sehubungan itu beliau meminta spekulasi berhubung peletakan jawatan Misbun dihentikan.

Goh yang terkejut dengan surat peletakan jawatan Misbun itu bagaimanapun berharap ia dapat diselesaikan sebaik mungkin agar tigak menggugat prestasi skuad badminton yang tersenarai dalam program “Road To London 2012“.
 


Katanya, dengan ketiadaan Misbun, tugas melatih Lee Chong Wei akan digalas seorang lagi jurulatih perseorangan, Tey Seu Bock, bagi menghadapi Kejohanan Super Series Masters Finals di Taiwan bermula esok.

“Kebetulan kejohanan Super Series kali ini di bawah kendalian Tey. Sebelum ini, dalam kejohanan tertentu, pemain akan dikendalikan Misbun dan Tey,” katanya.


Shabery tunggu penjelasan BAM

MENTERI Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (gambar) masih menunggu penjelasan daripada Persatuan Badminton Malaysia (BAM) bagi mencari punca terhadap tindakan mengejut Datuk Misbun Sidek meletak jawatan jurulatih perseorangan lelaki kebangsaan.
 
Ahmad Shabery berkata beliau akan bertemu dengan Presiden BAM, Datuk Seri Nadzmi Mohd Salleh yang akan pulang ke tanah air dalam masa terdekat ini bagi mendapatkan penjelasan sebelum beliau bertemu dengan Misbun.

“Masih terlalu awal untuk kita buat andaian dan dalam masa sehari dua ini saya sengaja membiarkan perkara ini berlalu bagi membolehkan kedua-dua pihak mendapat pertimbangan yang sewajarnya bagi menyelesaikan perkara ini,” katanya.

 
Kementerian, tambahnya, ingin mencari punca masalah tersebut tanpa menyalahkan mana-mana pihak.

“Setelah mendapat pejelasan daripada kedua-dua pihak barulah kita cari jalan bagi menyelesaikan masalah itu.

“Apa pun keputusaan yang bakal dibuat nanti mestilah tidak membelakangkan kepentingan negara kerana badminton mampu memberi sumbangan pingat pada Sukan Olimpik London 2012 nanti,” katanya. Ahmad Shabery berkata beliau tidak menyalahkan pemain perseorangan nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei mengambil keputusaan untuk keluar daripada BAM kerana faham dengan tekanan yang bakal dihadapinya.



“Sudah pasti Chong Wei akan rasa tertekan apabila jurulatih dianggap bapanya sendiri membuat keputusan untuk letak jawatan,” katanya.

Ini masalah saya dan BAM - Misbun

KUALA LUMPUR -Datuk Misbun Sidek mengambil sikap berdiam diri berhubung isu peletakan jawatan sebagai jurulatih dari Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Wartawan Utusan Malaysia menjejaki beliau sehingga ke kediamannya di Taman Ukay Perdana, Ampang dekat sini, bagi mendapatkan penjelasan berhubung keputusannya itu, namun Misbun tetap enggan membuka mulut mendedahkan punca beliau berbuat demikian.

Daripada persoalan hangat mengapa beliau meletak jawatan, sehinggalah perancangan masa depannya, satu demi satu soalan cuba ditanyakan kepada Misbun dengan harapan dapat 'mencungkil' sesuatu, namun tiada satu pun yang berakhir dengan jawaban.

"Minta maaflah, saya tidak mahu mendedahkan apa-apa berhubung perkara ini.
"Ini merupakan masalah saya dan persatuan (BAM), ia tidak perlu didedahkan kepada umum," katanya.
Ditanya sama ada BAM telah menerima peletakan jawatan beliau, Misbun sekadar menjawab: "Saya sudah serahkan surat letak jawatan."

Namun, dari raut wajahnya, bekas jaguh badminton perseorangan negara itu yang terkenal dengan servis 'S' suatu ketika dulu, beliau kelihatan memendamkan sesuatu yang amat berat untuk ditanggung.
Walaupun enggan mendedahkan apa yang tersurat di hatinya, Misbun tetap melayan mesra kunjungan wartawan Utusan Malaysia yang datang ke kediamannya.

Walau ditanyakan berulang kali, Misbun tetap dengan pendiriannya untuk tidak mahu, atau juga mungkin belum bersedia untuk penjelasan atau alasan mengapa beliau meletak jawatan.
 

‘Saya okay dengan Misbun’


Kes tangkap khalwat di Kedah

Kes pertama
Pasangan Melayu masing-masing berusia 19 pernah ditangkap November 2010 tetapi tahun ini mereka ditangkap sekali lagi di sebuah rumah sewa kakak angkat perempuan tersebut.. Lelaki terbabit berasal dari Titi Gajah manakala teman wanitanya dari Pumpong. Kalau asyik kena tangkap jer...elok kahwin jer la dik.

Kes kedua
Remaja perempuan berusia 16 tahun ditangkap bersama kekasihnya warga Myanmar ditangkap di sebuah rumah di Jalan Alor Mengkudu. Remaja perempuan itu mengaku telah berhenti sekolah dan lelaki Myanmar itu pula bekerja sebagai buruh binaan. Mereka diserahkan ke IPD Kota Setar.

Putrajaya : Lembu lintas jalan dan lompat atas cermin kereta

Hukhuk, kalau kejadian ni berlaku di negeri pantai timur atau di utara makngoh percaya. Tetapi kejadian ini berlaku di Putrajaya. Tak sangka la pula makngoh rupanya ada juga kumpulan lembu yang sama-sama memajukan dan meramaikan diri di jalan-jalan Putrajaya. Al-maklumlah, makngoh tak pernah jejak kaki ke Putrajaya. Konvo UPSI hari tu buat di Putrajaya pun, makngoh tidak pergi... Tak merasa pakai jubah konvo pun. Ekeke.

Kejadian berpunca apabila sekumpulan lembu melintas jalan, kemudian sebuah kereta Waja membunyikan hon menyebabkan lembu terperanjat dan melompat ke atas cermin kereta tersebut. Dua ekor lembu mati di tempat kejadian.

Berita penuh makngoh dapat dari Metro.

Isnin, 3 Januari 2011

Pengalaman makngoh di hari pertama persekolahan

Hehehehe....macam cerita budak darjah satu je.

Pukul 6 pagi tadi makngoh dah bertolak ke sekolah. Time tu sangatlah gelap dengan hujan yang lebat. Biasanya pukul 6, matahari dah keluar

Dalam kegelapan tu diterangi dengan lampu kereta makngoh drive ke sekolah seorang diri. Sampai di lorong ke sekolah tu, alahai banjir la pula. Tetapi walaupun dalam banjir tu,banyak kereta ibubapa pelajar berpusu-pusu dan berderet-deret meredah air. Maka, terpaksalah juga makngoh ikut mereka mengharung air banjir tu. Tenggelam ooo tayar kereta. Dan syukur sangat-sangat, kereta okay...masuk jer parking makngoh biarkan kereta memanaskan diri. Hehe.

Lepas punch card, makngoh dan kawan-kawan menunggu pulak depan bilik guru. Alahai, rupanya guard tiada kunci bilik guru. Maklumlah guard baru. Pintu pun baru. Ekeke... Jadi, makngoh pun membawa diri ke kantin...dalam hujan lebat lagi tu. Ingat nak breakfast. Tapi adeh, menu tak menyelerakan. Kantin pun orang baru jugak. Alahai~

Jadi, makngoh cuma temankan kawan-kawan makan sambil berbual dan berkenalan kembali setelah sebulan terpisah antara lautan. Macam-macam cerita. Eiiii, rindunya dengan dorang nih.

Khairul Fahmi dapat hadiah rumah


muka masam mencuka jer

makngoh petik dari Kelate.net yang menwar-warkan kerajaan negeri Kelantan menghadiahkan Khairul Fahmi sebuah rumah.

Sebelum ini, kerajaan negeri Terengganu menghadiahkan tanah dan duit RM 5000 kepada  6 orang pemain kebangsaan anak Terengganu yang beraksi dalam Piala AFF Suzuki.

p/s : dengar cerita Shahrul Idlan memang lahir di Terengganu tetapi ibubapanya orang Kelantan. Betul ker?

Ahad, 2 Januari 2011

Makngoh dapat tukar ke KL...yahoo ke huwaaa?

Tengah makngoh baring-baring melayari blog Elia kekasih Khairul Fahmi Che Mat tu, tiba-tiba....

.
.
.

telefon makngoh berdering. Ada sms dari nombor yang tidak dikenali yang berbunyi

"esk da mula hr persekolahan...ckgu mengajar d sekolah baru kan...sya doa kan agar ckgu dmura kan rezki d tmpat br tu ......zul 5c"

Eh..eh cepat pula tersebar berita yang makngoh akan berpindah sekolah. Di facebook pun pelajar-pelajar dah mula say bye-bye. Aik...macam mahu menghalau aje...ekekeke.

Lupa pula makngoh nak share dalam blog yang makngoh dapat bertukar sekolah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.  Makngoh dapat yang rayuan keputusan keluar 24 Disember 2010 hari itu. Keputusan bulan November makngoh apply ke Kelantan...tak dapat pung :( so sad.

Jadi, apabila dapat KL ni, makngoh diam-diam jer. Sebenarnya langsung tidak excited dapat pindah. Lain pula dengan kawan makngoh yang sangat gembira dapat pindah ke KL. Kalau dapat pindah ke Kelantan or Terengganu memang makngoh akan bergumbira sangat-sangat tetapi KL...suatu tempat yang tak pernah makngoh impi untuk berbakti. Uiks....adakah makngoh tak bersyukur?

Namun, bila difikirkan hubby dan family ada baiknya makngoh pindah ke KL. Dekat dah dengan Kelantan dan jimat dah satu tiket kapal terbang. Kasi X tiket ke Sabah. Saat menaip entri ni pun, makngoh belum buat keputusan betul-betul lagi. Barang pun belum dipacking. Nasib baik hubby pula tidak paksa makngoh pindah dan tidak marah jika makngoh nak terus mengajar di bumi Sabah ni.

Apakah yang terbaik sebenarnya? Mungkin esok ada jawapan dah sebab esok pejabat JPNKL buka, jadi makngoh boleh telefon tanya dan usha mereka mengenai sekolah baru nanti. Jika rasa best makngoh pindah ler....jika tak best makngoh duduk jer lah di sini setahun lagi. ERK!!! boleh ke gitu?


huwaaaaa.................

Kalau tak boleh tidur malam ni, bacalah dan fahamilah kata-kata di bawah ni yer...
kadang2 terlalu asyik mengejar penyelesaian bagi sesuatu masalah.
Apabila penyelesaian telah ditemui, terlupa pula masalah kepada penyelesaian itu.

Safee Sali dan Norshahrul Idlan Talaha ingin berhijrah?

Kejayaan Skuad Harimau Malaya menjuarai Piala Suzuki AFF diiringi dengan sedikit kegusaran di hati penyokong bola sepak negara apabila kedengaran khabar dari media dan tuan punya badan bahawa Safee dan Shahrul Idlan bakal berhijrah ke kelab bola sepak luar negara. Walaupun ada yang menyokong keinginan kedua-dua wira negara ini, namun makngoh tetap yakin yang menyokong tidak seramai yang menghalang.

Safee Sali dikhabarkan menerima pelawaan dari kelab Indonesia dan Vietnam manakala Shahrul pun dipelawa menyertai Skuad Srivijaya FC dan satu lagi kelab yang belum dikenalpasti dari Indonesia.

Positifnya, jika ternyata mereka berdua berpindah ke skuad luar negara, itu memberi sedikit gambaran bahawa pemain-pemain kita sudah mula mendapat perhatian negara luar. Mengapa mendapat perhatian? Sudah tentu kerana bakat, kebolehan dan ketangkasan mereka beraksi di padang. Tidakkah kita tumpang bangga?

Bagi yang berfikiran positif, mereka menganggap peluang keemasan bermain untuk skuad luar negara hanya datang sekali dan bukannya datang bergolek. Jadi kerana itu ada di kalangan penyokong menasihatkan Safee dan Shahrul menerima peluang yang ada. Timba pengalaman sebanyak mungkin di tempat orang dan yang paling penting, tingkatkan skill dan kemahiran untuk digunapakai bagi pasukan kebangsaan kelak.

Namun sayangnya, makngoh secara peribadi menganggap jika benar mereka berhijrah, negara akan kehilangan dua permata yang sedang bersinar dalam arena bola sepak. Mengapa mereka ingin pergi ketika Malaysia sedang dan masih ghairah memburu kejuaraan dan kejayaan dalam bidang bola sepak? Sangat tidak adil untuk jurulatih dan penyokong yang memberi mereka semangat dan kemahiran tetapi mereka tabur kebolehan mereka itu untuk negara lain. Di manakah semangat patriotik mereka? Selain itu, mengapa mereka memilih Indonesia? Negara yang penduduknya sangat membenci Malaysia? Mengapa mereka ingin menolong negara tersebut?

Lagi satu yang terdetik di fikiran makngoh, ikhlaskah niat kelab dari Indonesia untuk mengambil dua wira negara kita ini? ATAU agenda mereka hanyalah untuk menyekat kebangkitan kuasa bola sepak Malaysia dengan mencantas wira-wira negara yang berkebolehan? Mereka taburkan duit lumayan untuk menarik minat wira-wira ini, itu kata Hamidin sendiri.




Pasukan dan kuasa bola sepak negara ibarat bunga yang mula memekar. Namun makngoh risau bunga tersebut akan terus layu dan layu sebelum sempat mekar berkembang sepenuhnya.

Kami penyokong bola sepak akan terus menyokong bola sepak negara.
FAM akan terus berjuang memajukan bola sepak negara.
Pemain pula bagaimana?
Adakah akan membawa diri ke negara orang?

p/s : namun makngoh sedar, bukan mereka dua orang ini sahaja pemain Malaysia. Ramai lagi pemain berbakat di Malaysia. Yang penting mereka diberi peluang untuk beraksi. Kadang-kadang terdetik juga di hati makngoh, nasib baik si kembar Negeri Sembilan cedera dan tidak dapat beraksi.
Jika tidak, adakah peluang untuk Shahrul dan Safee beraksi di posisi mereka semasa AFF?

Kerana kita tahu kembar tersebut sentiasa diberi kelebihan dan keutamaan. Walaupun tidak beraksi untuk Piala AFF Suzuki Cup, namun mereka tetap dicari wartawan untuk memberi komen dan pendapat.
 Lain pula dengan pemain yang beraksi.
Dalam 11 orang itu, berapa orangkah pemain yang ditemubual oleh wartawan?  ekeke

Sabtu, 1 Januari 2011

Selebiriti Indonesia : Apabila perigi mencari timba

Naiknya nama pasukan bola sepak negara kita, ada pula cerita suam-suam kuku mengenai artis wanita Indonesia yang kononnya terpikat dengan pemain bola sepak kita iaitu Safee Sali.

Mungkinkah mahu menumpang nama glamour pasukan bola sepak Malaysia atau sekadar nak mengedik sahaja.

Dalam laman sosial miliknya, artis berkenaan tidak segan silu mengakui memang dia berminat terhadap pemain tersebut. Kononnya pemain tersebut adalah sasarannya dan berminat untuk menonton wayang dengannya.

Ayam telur sebiji riuh sekampung rasanya belum lagi kerana belum lagi bertelur. Macamlah cerita sekarang ni, belum apa-apa tapi dicanang-canang di suratkhabar.

Artis wanita Malaysia pula apa cerita?

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!