Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 15 November 2015

Alamat Sektor dan unit KPM yang menguruskan pertukaran guru 2015

Alamat -:


Unit Pengurusan Guru

Sektor Pengurusan Sekolah

Bahagian Pengurusan Sekolah Harian

Aras 3 & 4, Blok E2, Kompleks E,

Pusat Pentadbiran Kerajaaan Persekutuan,

62604 Putrajaya

Telefon: 603 8884 9370

Faks: 603 8888 6671

Nombor FAKSIMILI untuk pertukaran guru 

178.Sektor Pengurusan Sekolah (SPS)
--
88846673
KAUNTER (SEMAKAN DAN PERTANYAAN PENEMPATAN/PERTUKARAN GURU)
160.Kaunter Utama Aras 4
--
88849370


UNIT PENGURUSAN GURU
93.Zanol bin Hj Awang, Encik
zanol.awang
Ketua Unit88849332
94.Mohamad Hizal bin Talib, Encik
hizal.talib
Penolong Pengarah88849459
95.Tuan Norhaleza binti Raja Muhammad, Puan
norhaleza.raja
Penolong Pengarah88830652
96.Syerwiah binti Abu Hassan, Puan
syerwiah.abuhassan
Penolong Pengarah88849444
97.Lee Choong Yew, Encik
leezy1209
Penolong Pengarah88849348
98.Adnan bin Ahmad, Encik
adnan.ahmad
Penolong Pengarah88849352
99.Arba'atun Adawiah binti Ahmad, Puan
adawiah.ahmad
Pengelola Kanan88849456
100.Paskaran a/l Subramaniam, Encik
paskaran
Pengelola Kanan88849351
101.Aw Ming Fah, Puan
aw.ming.fah
Pengelola Kanan88849469
102.Munira binti Mahmad, Puan
munira.mahmad
Pembantu Tadbir88849498
103.Noraini binti Ariffin, Cik
norainiariffin
Pembantu Tadbir88849350
104.Pikeri bin Ahmad, Haji
pikeri
Pembantu Tadbir88849499
SEKTOR PENGURUSAN SEKOLAH (SPS)
83.Jafri bin Abu, Dr.
jafri.abu
Ketua Penolong Pengarah88849555

Diet Atkin memang terbaik!!!


Alhamdulillah... dah masuk dekat 3 bulan makngoh mengamalkan diet atkin. Berat badan dari 70.1kg sekarang 59.4 kg.

Untuk mereka yang blur apa itu diet atkin, meh makngoh cerita serba ringkas pasal diet ni. Diet atkin bukan diet 0 karbohidrat. Anda masih boleh makan karbohidrat tetapi dengan kadar yang minumun. Jadi namanya low carbohidrat bukan zero carbohidrat pun. Lagi 1 kena ingat, makanan memang ada karbohidrat cuma kuantitinya je yang berbeza even serai, bawang, halia, ajinomoto, lada hitam lada sulah yang diproses. Jadi jika anda betul2 nak ikut diet ni..kena sangat-sangat berkira dengan karbohidrat tersembunyi nih terutamanya di fasa 1 dan fasa 2.

Okay, atkin ada 2 jenis. Satu yang atkin 20... satu lagi atkin 40... 20 .. 40 itu adalah gram karbohidrat minumun yang kita boleh ambil. Jika nak turunkan berat yang banyak kilo jadi digalakkan buat atkin 20. memang agak strict tapi penurunan berat agak pantas. Atkin40 boleh untuk ibu yang menyusukan baby atau untuk individu yang cuma nak turunkan berat 5-6 kilo.

Ada 4 fasa dalam atkin. Fasa paling penting of course la fasa 1. Fasa pantang yang amat. Tak boleh minum manis,,, tak boleh ambil sebarang karbohidrat. Kena faham karbohidrat tu datang dari apa? Semua bahan bertepung dan manis even manis buah pun tak boleh. Sebab tu lemon ke limau kasturi ke memang tak lulus dalam fasa 1. Semua jenis buah tak lulus fasa 1 kecuali avocado.

Bila dah buat atkin, anda akan jumpa satu istilah iaitu ketosis. Kemudian. jumpa plak istilah ketone strip. Ketosis tu berlaku bila badan dah mula bakar lemak untuk jadi tenaga. Time tu akan mula la rasa pening, bibir kering, pastu mungkin naik ruam biji merah di badan dan muka sebab toksin-toksin keluar. Tapi simtom itu sekejab je. Tak lama pun. Ketone strip plak adalah jalur untuk cek ketosis. Ada dijual di farmasi. Makngoh tak guna pun. Kalau dah tak ambil apa-apa carb so tak perlu risau diet kita berada di landasan betul atau tak.


Apa yang best pasal diet atkin, anda boleh makan banyak-banyak. Tak perlu berlapar. Dengan syarat makan benda yang diluluskan seperti lauk pauk dan sayuran. Boleh makan banyak mana pun. Jadi tiada istilah berlapar sebab diet. Lagi satu air kosong mesti minum dengan kuantiti yang sesuai dengan berat badan kita. 50 kg kena minum 2 liter air. Jika 75 kg minum 3 liter air. Buat senaman lagi cepat berat turun. 2 minggu pertama diet memang berat akan turun lajuuuu. Memang teruja la.


Cerita negatif mengenai diet atkin yang orang sebar adalah kesan pada buah pinggang bila banyak ambil protein. Bagi makngoh, jika anda ada masalah buah pinggang dan juga diabetis...tak payah la amik risiko. Pastikan kesihatan anda berada di level yang baik sebelum memulakan diet ini. Setakat ini ramai yang berjaya kurus dan slim tanpa ada kesan buruk pada kesihatan. Malah ramai yang dah maintain slim walaupun dah bertahun-tahun tinggalkan diet ini.






Ini contoh jadual makan diet atkin.



PERMOHONAN JAWATAN KOSONG MAJLIS AGAMA ISLAM KELANTAN MAIK

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan MAIK November 2015
Tawaran adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk memohon bagi mengisi kekosongan jawatan di Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan MAIK sebagaimana berikut:

1. Imam Muda - 15 Kekosongan
2. Imam Tua - 4 Kekosongan
3. Bilal - 10 Kekosongan


PERMOHONAN
Permohonan hendaklah dibuat melalui borang khas yang boleh didapati di Pejabat Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan atau pengurusan masjid mukim.

Salinan sah sijil-sijil persekolahan, kad pengenalan, serta surat berkaitan bersama gambar berukuran passport perlu dikembarkan bersama borang permohonan.

Permohonan hendaklah sampai ke alamat berikut :

YABhg. Dato’ Timbalan Yang DiPertua
Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan
Kompleks Balai Islam, Lundang
15200 KOTA BHARU, KELANTAN

Lokasi : Kelantan
Tarikh tutup : 26 NOVEMBER 2015

http://www.e-maik.my/…/230-iklan-jawatan-kosong-november-20…

Sabtu, 14 November 2015

Resepi : Ikan Cencaru Sumbat Sambal

 

Menu paling remeh temeh yang amat mudah . 

Bahan-bahan -: 
1. Cili kering
2. Bawang merah
3. Bawang putih
4. Belacan (optional)
5. Gula garam

Cara-cara -: 
1. Blender cili, bawang dan belacan kemudian tumis hingga pecah minyak. 
2. Masukkan gula garam dan sedikit air asam jawa.
3. Gaul hingga sambal jadi pekat. 
4. Masukkan hirisan bawang besar. Matikan api.
4. Masukkan sambal di dalam ikan cencaru yang dah siap digoreng.

Resepi : Daging Bakar Happycall



Alkisah, Saja nak test pemanggang ajaib. Makngoh perap daging dengan garam kunyit lada hitam dan bawang putih je. Lepas tu masuk dalam pan dan bakar. Kejab je dah masak.



 
Makan dengan nasi panas.  Cicah air kicap atau sos atau makan gitu je.

Resepi : Kerabu Perut Lembu



Kerabu perut lembu memang peberet makngoh la. Rasanya masam-masam pedas gitu memang kecur air liur ler.

Bahan-bahan
1. Perut lembu direbus hingga empuk. Dihiris.
2. Bawang besar dimayang kasar
3. Bawang merah dimayang kasar
4. Kacang panjang dihiris
5. Tomato buang biji dan dihiris
4. Taugeh
5. Cili padi hiris
6. Perahan air limau nipis atau limau kasturi atau cuka.
7. Garam dan ajinomoto

Cara-cara
1. Gaul je semua bahan di atas tu.
2. Jika nak berkuah sikit, masukkan air rebusan perut tadi.

Air asam Cendawan Makngohselamoh


 

Versi 1

Bahan-bahan -:
1. Cendawan disiat-siat dan dicelur dengan asam keping
2. Bawang besar dimayang
3. Bawang merah dimayang
4. Lada hitam ditumbuk halus
5. Tomato dihiris
6. Cili padi dihiris
7. Daun bawang dan daun sup dihiris


Cara buat -:
1. Gaul je semua bahan tadi. Jika nak berkuah, ambil air yang digunakan untuk celur cendawan.
2. Jika nak masam tambahkan asam limau atau cuka.
3. Masukkan garam dan ajinamoto.

Versi 2 

Bahan-bahan -:
1. Cendawan disiat-siat dan dicelur
2. Bawang besar dimayang
3. Bawang merah dimayang
4. Belacan dibakar dan dilenyek dengan air celur cendawan tadi
5. Daun kesum dihiris
6. Cili padi dihiris


Cara buat -:
1. Gaul je semua bahan tadi. Jika nak berkuah, ambil air yang digunakan untuk celur cendawan.
3. Masukkan garam dan ajinamoto.

Rabu, 14 Oktober 2015

Pelajar orang asli | Sah bukan sebab takut cikgu tetapi tidak jumpa jalan pulang



Bapa saudara kepada salah seorang kanak-kanak Orang Asli Pos Tohoi yang selamat, Missudiar Aluj, 11, menafikan anak saudaranya takut pulang ke rumah selepas mandi di sungai sebaliknya tidak jumpa jalan pulang menyebabkan dia bersama enam lagi rakan hilang sejak 23 Ogos lalu.


Suren Seman, 29, berkata, ia berdasarkan apa yang diceritakan oleh Missudiar kepadanya selepas pulih daripada trauma bertarung nyawa lebih sebulan di dalam hutan bersama seorang lagi rakannya yang selamat, Noreen Yaacob, 10.

“Dia (Missudiar) ada cakap dia tidak takut kena marah sebab mandi di sungai tetapi tidak jumpa laluan untuk kembali ke jalan besar untuk pulang ke asrama malah, dia turut mendengar bunyi helikopter (ketika operasi mencari dan menyelamat dijalankan).

“Mereka juga tidak berganjak ke mana-mana sebaliknya hanya duduk di bawah akar pokok di tepi Sungai Perias. Memang agak pelik juga sebab ia merupakan kawasan utama pencarian malah kami juga tidak dengar suara mereka,” katanya kepada media ketika ditemui di Wad 5 Pedriatik Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII), semalam.

Terdahulu Missudiar dan Noreen yang ditemani ibu masing-masing menerima kunjungan daripada Tengku Temenggong Kelantan, Datuk Tengku Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz bersama Tengku Puan Temenggong, Datuk Tunku Noor Hayati Tengku Abdul Rahman.

Sementara itu, ibu Missudiar, Rosita Bahir berkata, anaknya kini sudah menunjukkan perkembangan yang baik selepas empat hari berada di HRPZII di bawah pengawasan doktor pakar.

“Dia dah boleh jalan dan makan dengan baik, dia lebih ceria sebab dapat banyak hadiah daripada pelawat, dia ada cakap mahu pulang ke kampung,” katanya.

Dalam pada itu, Missudiar mendakwa ada mendengar bunyi helikopter tentera dan pernah menjerit kepada anggota pasukan penyelamat di kawasan berhampiran mereka.

Namun peliknya, jeritannya itu tidak didengari pasukan penyelamat walaupun jarak antara mereka dengan kumpulan tujuh kanak-kanak hilang itu tidak jauh.

Pengakuan itu diceritakan Akek Bahir, 46, bapa saudara Missudiar ketika ditemui di HRPZII, semalam.

Katanya, Mussudiar dapat mendengar bunyi helikopter yang melintasi mereka yang ketika itu dianggarkan berada kira-kira tiga kilometer dari pusat operasi di Pos Tohoi pada hari ke-12 kanak-kanak itu hilang.

“Malah, ketika pasukan mencari melakukan pencarian di kawasan tersebut, kanak-kanak itu menyedari kehadiran anggota terdiri daripada beberapa agensi itu.

“Namun jeritan kanak-kanak ini tidak didengari walau bunyi pasukan penyelamat itu agak dekat dengan mereka. Jika sebaliknya saya percaya nasib lima lagi rakan Missudiar yang maut akan berbeza selain dapat diselamatkan,” katanya.

Akek yang juga Penghulu Kampung Gawen itu percaya pasukan penyelamat gagal mendengar jeritan meminta bantuan kanak-kanak itu berikutan mereka sedang ‘dijaga’ oleh Tenrog (orang bunian).

"Saya sendiri ada melakukan pencarian di kawasan mereka ditemui ini selepas empat hari mereka hilang.

“Malah, ada malam yang saya bermalam di dalam hutan tetapi tiada sebarang jejak ditemui atau kelihatan. Kejadian ini memang membingungkan,” katanya.

Ahad, 23 Ogos 2015

Resepi : Solok Lada

Bahan-bahan
1. Cili hijau
2. Kelapa tua yang diparut
3. Serai*
4. Halia*
5. Ikan kembung @ ikan selayang yang direbus*
6. Bawang putih*
7. Bawang merah*
9. Lada hitam*
10. Garam
11. Gula
12. Telor

Cara-cara

  1. Cili dibelah tapi jangan putus. Dibuang biji bersih-bersih. Rendam cili di dalam air dan kemudian toskan.
  2. Kelapa tua parut digoreng tanpa minyak hingga garing kekuningan. Lepas tu dicampur dengan segengam kelapa tua yang tidak digoreng.
  3. Bahan yang bertanda * ditumbuk lumat dan gaul dengan kelapa. Pastikan ikan dan kelapa dalam nisbah yang sesuai. 
  4. Masukkan garam dan gula.
  5. Masukkan sebiji telor dan gaul rata. 
  6. Masukkan campuran tersebut ke dalam cili 
  7. Lapik periuk dengan daun pucuk ubi kayu@daun kubis@apa2. Letak cili yang telah dimasukkan kelapa. Susun kemas. 
  8. Curahkan air santan ke dalam periuk. Tak perlu banyak-banyak. 
  9. Letak di atas dapur hingga cili masak. 
  10. Siap!


    Kuantiti tidak dapat dinyatakan kerana bergantung kepada saiz cili dan saiz ikan yang digunakan. 










First time shopping dengan LAZADA!

Okay, tajuk agak jakun.

Makngoh sebelum ni tak berminat pun shopping dengan LAZADA sebab dengar macam-macam cerita tak enak mengenai penghantaran barang-barang yang katanya lewat dan ada lak yang tersalah hantar.

Tapi, nak dijadikan cerita hosmate makngoh pindah rumah. Dia angkut sekali dengan mesin basuh. Jadi terpaksalah makngoh mencari mesin basuh. Tengah google online, tengok ada iklan LAZADA mesin basuh MIDEA 7kg dengan harga RM461. Murah tu!!! Murah-murah pun, tak beli gak...sekadar survey dan survey hampir seminggu gak duk main survey je.

Makngoh try google di mudah.my mesin basuh tersebut, harga yang ditawarkan dari RM530 hingga RM550 tu. Maknanya LAZADA jual murah dah tu even dah tambah cas penghantaran tak sampai RM520 pun.

Akhirnya, pada SUATU MALAM Jumaat hampir pukul 12 malam, makngoh pun order dengan LAZADA mesin basuh tu. Alang-alang beli barang, makngoh beli gak vacuum cleaner RM94 warna purple. Warna biru RM95. Di mudah.my harga vacuum tu RM105 tau. Lagi satu makngoh beli penimbang berat digital yang cuma berharga RM34.50 dengan jaminan setahun. Okla tu. Murah. Jika di cosway, penimbang digital seratus lebih.

Alhamdulillah, sabtu pagi GDEX dah datang hantar barang makngoh. Mesin basuh dan vacuum. Maknanya takdela lambat pun beli dengan LAZADA ni kan.

Tapi, penimbang makngoh belum sampai lagi. Mungkin esok lusa kut.


Mesin basuh tu pun okay jer cuma kekurangan mesin basuh Midea MFW-701S ni, tiada tempat isi softlan dan tiada masa. Makngoh dah biasa dengan mesin basuh yang ada masa. Tu je la. Tapi, so far so good.

Hari ini, buka katalog Cosway untuk September tengok vacuum yang makngoh beli di LAZADA. Tengok harganya bape. Kan... murah lagi kat LAZADA.

Hari ni, tengok semula harga mesin basuh tu di LAZADA dah naik harga jadi RM483. Vacuum turun harga jadi RM92. 


Khamis, 20 Ogos 2015

Pasangan curang? Apa perlu buat?



Hukum Shisha Menurut Pandangan Syarak | Portal Rasmi Fatwa Malaysia







Hukum Shisha Menurut Pandangan Syarak | Portal Rasmi Fatwa Malaysia

Keputusan:

Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 17 Julai 2013 telah membincangkan Hukum Shisha Menurut Pandangan Syarak. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Setelah mendengar pembentangan dan penjelasan pakar-pakar daripada Kementerian Kesihatan Malaysia dan meneliti maklumat serta bukti-bukti perubatan dan saintifik terperinci yang dikemukakan dari dalam dan luar negara mengenai kesan dan kemudharatan besar yang dihadapi akibat daripada shisha terhadap kesihatan ummah, pembangunan ekonomi negara serta pembentukan generasi pada masa akan datang, maka Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa shisha adalah HARAM. Oleh itu, umat Islam adalah dilarang menghisap shisha atau menyediakan perkhidmatan menghisap shisha atau apa-apa aktiviti yang berkaitan dengan shisha.

Muzakarah menegaskan bahawa pengharaman Shisha ini adalah berdasarkan nas-nas syarak daripada al-Quran dan Hadith serta Kaedah Fiqhiyyah bagi memastikan lima perkara asas bagi manusia yang terkandung dalam Maqasid Syari’yyah iaitu menjaga agama, jiwa, akal, keturunan dan harta dapat dipelihara sepertimana tuntutan syarak, kerana Shisha jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan masa dan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara buruk atau keji, berdasarkan nas-nas berikut:

Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 :

“Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.

Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157;

“ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.

Sabda Rasulullah s.a.w :

“Tidak boleh mudharatkan (diri sendiri) dan memberi kemudharatan (kepada orang lain)”. (Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)

Kaedah Usul Fiqh:

سد الذريعة - iaitu “Menutup pintu kerosakkan”

درء المفاسد مقدم على جلب المصالح – iaitu “menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”.

Sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-shisha-menurut-pandangan-syarak
















Rabu, 19 Ogos 2015

Makanan yang perlu dielakkan untuk kesihatan kulit muka dan badan

Makngoh nak kongsi makanan-makanan yang tidak boleh diambil atau perlu berpantang jika anda nak jaga kulit muka ataupun jika anda ada mengidap resdung.


1. Budu


2. Semua jenis seafood ( tetapi ikan yang tak gatal boleh dimakan) 


3. Ikan keli

 

4. Ayam bandar ( ayam kampung tak pe) 


5. Belacan

Image result for belacan


6. Ikan bilis 

 


7. Makanan pedas 


8. Fastfood 

 
 


Sebenarnya semua makanan di atas adalah makanan kegemaran makngoh.
 Ikan keli sambal sedapnya. Sambal belacan. Nyummy



~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!