Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 24 Mei 2009

rasuah dalam pendidikan

Mak Ngoh penah ikuti satu kursus dengan bpr (nama lama). dalam kursus tu baru tersedar dalam diri rupanya banyak rasuah dalam pendidikan. Yang penting Mak Ngoh xmo cite lah pasal duit duit ni. tp rasuah yang sering dilakukan oleh guru..

MASA...

masa itu emas... masa yang pergi dah x boleh diganti balik. tapi kalau duit boleh diganti. klu senior2 or orang2 lama dlm pendidikan tentu sedar betapa pentingnya masa. klu dibayar gaji untuk mengajar 40 minit kenalah masuk mengajar 40 minit. klu kurang itu apa hukumnya? boleh jadi haram ke gaji tu? Wallahualam...

Mak Ngoh sedih gak tngok de de cikgu yg lalai bab ni. masuk kelas lewat 15 minit pastu keluar awal 10 minit. tidakkah rasa bersalah pada pelajar. dorang budak2 xtau betapa ruginya masa belajar dorang tu. klu cikgu tak masuk kelas lagi dorang hepi. leh main kejar2 dlm kelas. macam kita time kanak2 dulu ler.

tak salah masuk lewat klu mmg de keje. tp klu setakat borak2 minum2 di kantin bukan ke namanya sengaja tak masuk kelas. Mak Ngoh penah gak masuk lewat (sbb ada mak bapa budak datang jumpa)... tp syukur budak kelas Mak Ngoh ni pandai berkira masa dengan Mak Ngoh. kenapa??? sebab Mak Ngoh ajar dorang betapa ruginya masa dorang kalau cikgu masuk lewat. brapa byk ilmu dah dorang miss.

time Mak Ngoh praktikal dulu, pgetua sek tu sgt2 tegas.. berkali2 gak nangis dgn dia time kena tegur... mcm2 tak kena. tp skrg Mak Ngoh sedar, bagus pgetua tu.selalu dia nasihat camne nk jd guru cemerlang dunia akhirat. dan.... yang bab utama dia tekan ------- MASA------banyak la cite n kes2 guru masuk lewat.

nape kita minta maaf klu kita terlewat. "sorry lewat traffic jam... sorry lewat de hal td" tp dgn student de sorry klu lewat masuk?... klu tak minta maaf leh kira hutang sampai akhirat lol. takut Mak Ngoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!