Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Isnin, 2 Ogos 2010

Neraka dan penghuni neraka

Penghuni neraka dihimpunkan pada hari kiamat dalam keadaan muka tertelungkup, dibutakan, dipekakkan dan dibisukan. Mereka dalam keadaan hina dan melutut mengharapkan ihsan.

pandangan mereka tak lagi bermaya. Mereka dihalau ke arah neraka. Dari jauh lagi pintu neraka terbuka dan menyambar penghuni-penghuninya. Orang-orang yang mengikut orang yang diikut sewaktu di dunia dulu, ketika melihat azab mula merasa menyesal. Menyesal mengikut orang lain, sedangkan yang patut diikuti adalah ALLAH.

Neraka juga dijaga oleh malaikat yang keras, bengis dan kuat. Kediamannya dan tempat tinggal tinggal dalam neraka sangat buruk. Penghuninya dimasukkan ke tempat yang sempit. Namun demikian,neraka sentiasa tidak penuh malah sentiasa minta tambahkan penghuninya.

Di dalam neraka, penghuni neraka mengeluh nasib malang mereka dan meminta tolong dari ALLAH supaya dikeluarkan dari neraka untuk beramal soleh. Allah menempelak mereka "Tidakkah Aku telah mengutuskan utusanKu".
Penghuni neraka saling menyalahkanyang lain ekoran kedegilan mereka di dunia untuk beramal.

Mereka diberi makan buah Zaqqum iaitu makanan logam yang mendidih dalam pertu. Pohon buah ini keluar dari dasar neraka. Mayangnya seperti kepala syaitan. Juga diberi minum dengan air nanah. Apabila dihirup sahaja, hampir tidak dapat diteguk. Apabila mereka minum, isi perut dan kulit mereka hancur lebur. Juga diberi air yang mendidih sehingga terputus-putus isi perutnya.

Pakaian merereka pula dari api dan disiram ke tas mereka dengan air yang mendidih. Tempat tidur dan selimut mereka dari api.

Penghuni neraka akan dibalas mengikut apa yang mereka kerjakan. Seksaan neraka itu suatu bencana yang sangat malang. Dari jauh lagi sudah kedengaran jerit pekik mereka.

Kayu api neraka adalah orang yang menyembah selain ALLAH. Kulit-kulit mereka dipanggang dan digantikan dengan kulit yang baru untuk merasai azab neraka.

Siksaan lain di neraka adalah dirantai, dibelenggu dan diseret. Bagi penghuni nereka, kematian datang keapda mereka dari segala penjuru tetapi mereka tidak amti. Mereka terus disiksa dengan keras.

Setiap kali mereka hendak keluar dari perasaan sedih, mereka dilontarkan kembali ke dalamnya dan dikatakan keapda mereka.

"Rasalah azab neraka yang kamu dustakan mengenainya" Firman ALLAH dalam surah As-Sajadah ayat 20.

Masa mak ngoh taip entri ni, sudah terbayang betapa azabnya neraka itu. Mengerunkan. Marilah bersama jauhi larangan ALLAH dan kerjakan amalan soleh.

Dipetik dari "mencari ketenangan dan menyuci jiwa"
Syeikh Al Maqari Haji Othman Bin Hamzah.

1 ulasan:

  1. renungan dan perkongsian yg menginsafkan!
    bersama samalah kita meminta kpd Ilahi agar dijauhkan azab2 pedih
    ameeeeen

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!