Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Sabtu, 14 Mei 2011

Anak pun ada maruah

Beberapa minggu lepas, makngoh kenal seorang pelajar lelaki selalu ke meja kawan makngoh meminta pertolongan. Macam serius dan kawan makngoh selalu menolongnya. Apa masalah pelajar tersebut makngoh pun tak tahu.

Petang maghrib Jumaat semalam, kebetulan pula makngoh jumpa pelajar itu sedang makan bersama keluarganya di sebuah restauran. Pelajar tersebut masih berbaju sekolah kerana belajar di sesi petang.

Yang tak sedap didengar, ibu pelajar tersebut membebel tak henti-henti dan memarahinya. Aduh!
Makngoh paling tak suka kalau ada ibubapa yang membebel ketika anak sedang makan.  Kesian pelajar tersebut makan dengan penuh tidak selera. Bapanya pula masam mencuka dan diam membisu dengan seorang lagi adiknya yang mungkin dalam dalam lingkungan darjah 1.

Penat membebel, ibu pelajar tersebut mengerling dan menjeling anaknya macam nak makan. Dia memandang wajah anaknya dengan muka tidak puas hati. Anak tu pula, diam dan makan tanpa menjawab sepatah pun.

Hai...ibubapa sekalian. Janganlah buat begitu kepada anak anda terutamanya di tempat awam. Anak anda pun ada maruah dan harga lebih-lebih lagi pelajar makngoh sudah masuk sekolah menengah. Bayangkan apa perasaan anda sendiri, orang yang memberi anda makan tetapi dalam masa yang sama memarahi anda ketika anda sedang makan? Tergamakkah anda untuk makan makanan yang diberikannya? Begitulah juga dengan anak. Namun, disebabkan mereka tiada tempat bergantung yang lain.mereka cuba bertahan dengan herdikkan dan perbuatan yang walaupun menjatuhkan maruah mereka. KERANA itu juga ada yang tidak tahan hingga lari dari rumah.

Kalau nak marah sangat pun, tunggulah sampai di rumah dulu. Biarlah anak sudah selesai mandi dan solat kemudian tegurlah apa yang tak patut.

1 ulasan:

  1. yup~ anak2 akn down ila kena mcm tu.. x baik untuk emosi.. dan x mustahil dia akn jadi pendiam dan bersikap pasif lpas nie

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!