Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Isnin, 31 Oktober 2011

Duit KWAPM punya pasal

Dah berhari-hari makngoh pergi ke BSN terdekat sebab nak buka akaun untuk baby makngoh. Tapi disebabkan pergi sebelah petang, BSN asyik penuh dengan pelanggan terutamanya budak sekolah. Pelik juga makngoh kenapa pelanggannya terlalu ramai hinggakan nak sorong kaki pun tak boleh. Setiap petang macam tu. Hai, kesian dengan kerani BSN melayan orang ramai sampaikan nak pusing kiri kanan pun tak sempat.
Petang tadi pun makngoh pergi lagi. Ingatkan hajat dah termakbul petang tapi sayangnya pukul 3 petang angka giliran dah habis. Bagitau pak guard kat sana, dia cakap orang dah ramai sangat. Tak boleh bagi dah. Makngoh pergi ke BSN cawangan lain, pun sama juga. Dipenuhi dengan pelajar dan ibubapa yang bawa anak ambil duit KWAPM. Makngoh perhatikan duit yang diambil bukan main banyak. Beratus-ratus. Nak buat apa ambil duit pada bulan Oktober. Dah nak dekat cuti sekolah. Takkanlah dah nak beli persiapan untuk sesi persekolahan tahun depan kut.

Inilah silap orang kita. Kerajaan tolong bagi duit KWAPM tu untuk pelajar beli kasut, baju, beg, buku dan barang persekolahan. Tapi yang makngoh perhatikan, duit itu disalahgunakan. Pelajar guna duit tu buat beli telefon bimbit. Buat topup. Buat beli baju raya dan buat bergaya. Itu pelajar. Ibubapa pun salahgunakan juga duit tu. Ada ibubapa yang ambil duit itu untuk bayar ansuran bulanan set sofa, kereta dan macam-macam lagi. Ada pula yang guna duit tu sebagai tambahan untuk beli barang kemas. Hai...

Bukan nak menunding dan merendahkan ibubapa. Tapi itu hakikat yang diperhatikan. Di hari perjumpaan PIBG dan hari laporan prestasi anak, berapa kerat sahaja ibubapa yang dapat menghadirkan diri. Macam-macam alasan dan keuzuran. Tetapi, pada hari pembahagian KWAPM, ramai yang ke sekolah. Kalau ada keuzuran pun, diusahakan juga untuk ke sekolah.
Ada ibubapa yang anaknya tak dapat KWAPM pula menghentam guru kerana tidak memilih anaknya. Ada juga yang pergi mengadap Tok Penghulu dan Pengerusi PIBG kononnya sebagai kabel agar anak terpilih. Bagi ibubapa yang anaknya dapat pula buat ayat " tahun sebelum ni tak dapat pun, tahun ni dapat ler sebab nak pilihanraya" Alahai...

Bantuan kerajaan NAK, tapi nak bantu kerajaan TAK NAK! Orang bagi duit ambil tetapi mulut mencerca dan mengkafirkan orang yang bagi. Begitulah!

Bagi yang tengah baca cerita makngoh tetapi still tak tahu apa ke benda KWAPM tu nama panjangnya adalah Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin.

Syarat pemberian KWAPM adalah bergantung kepada pendapatan keluarga seperti di bawah





Bantuan KWAPM pula ada 2 jenis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!