Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Jumaat, 18 Jun 2010

Entri untuk mereka yang mengatakan "Bertudung atau tidak: sama jer"

Astghafirrullah…

Sehelai rambut itu dah dikira berdosa jika didedahkan dengan sengaja apatah lagi satu kepala rambut.

Apabila ada ustaz, ustazah dan juga orang lain yang berdakwah supaya gadis dan wanita yang telah akil baligh bertudung, macam-macam alasan yang mereka gunakan bagi mengelakkan bertudung.

Ada tu yang lagi bersungguh-sungguh, sanggup mencari di internet dan surat khabar gambar wanita bertudung yang buat dosa. Mereka menggunakan gambar dan video wanita bertudung ini untuk menolak dakwah yang disampaikan oleh mereka yang menegur mengenai tudung.

Hm, tahukah anda dari mana arahan bertudung ini? Bukan dari ustaz, bukan dari ustazah, bukan dari buku agama, bukan dari cikgu dan bukan dari orang yang celik mengenai tudung. Sesungguhnya semua ini adalah dari firman ALLAH.

ALLAH yang menyuruh wanita supaya bertudung dengan firmanNya yang bermaksud

1. "Hai anak Adam! Sesungguhnya kami turunkan ke atas kamu pakaian untuk menutup aurat dan pakaian untuk perhiasan. Dan yang paling takwa itulah yang paling baik.."(Surah al-A'af, ayat 26)

2. "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." [Surah An-Nur:31}

3. "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." [Surah Al-Ahzab:59]

Bayangkan jika firman tersebut dibacakan di hadapan anda oleh seorang ustaz dan terus anda jawab “Eh, bertudung dan tak bertudung pun sama juga. Perempuan bertudung pun buat dosa”

Tidakkah anda berasa MALU? Anda telah mengingkari arahan. Arahan siapa? Ustaz yang membaca firman tersebut ker? Tidak.

Tapi ALLAH. ALLAH yang menurunkan firman bertudung dan menutup aurat itu.

Janganlah berbangga dengan mengatakan
1. “dari mereka yang bertudung dan berbuat dosa baik aku lagi tidak bertudung” ~~~ mereka bertudung dan buat dosa, okay, mereka memang berdosa tapi anda yang tidak bertudung juga berdosa kerana anda memang diwajibkan bertudung.

2. “dari mereka yang bertudung dan berbuat dosa baik aku lagi tutup separuh-separuh kepalaku” ~~~ bertudung dan buat dosa, okay, mereka memang berdosa tapi anda yang tutup-tutup separuh kepala pun berdosa kerana wanita diwajibkan menutup seluruh kepala dan semua rambut. Tiada perintah istilah tutup-tutup separuh kepala anda di dalam al-quran

3. “bertudung dengan tidak bertudung sama jer” ~~~ bacalah dan fahami isi al-quran, Firman ALLAH dan wasiat-wasiat para Nabi dan sahabat-sahabat Nabi. Kalaulah bertudung dan tidak bertudung itu sama jer, kenapa wanita Islam diwajibkan bertudung? Bagi mak ngoh, orang yang mengatakan tudung atau tidak itu sama adalah orang yang cetek ilmu tetapi ingin membangkang perintah ALLAH. Inilah mereka yang berfikiran moden tanpa ada asas fardu ‘Ain yang lengkap.

4. “apa guna bertudung kalau tidak sembahyang, baik aku lagi tidak bertudung tapi aku sembahyang” ~~~ Sembahyang itu yang pertama. Sembahyang itu tiang agama. Sembahyang yang sempurna adalah sembahyang yang mencegah anda dari melakukan kemungkaran dan mendorong anda untuk menuruti perintah ALLAH yang lain. Jika anda bersembahyang tapi anda masih mengingkari perintah ALLAH yang lain (contohnya perintah bertudung), sempurnakah sembahyang-sembahyang yang telah anda kerjakan itu?

5. “apa guna bertudung tapi pakaian ketat sampai nampak bontot baik aku terus tak tudung”~~~ eh eh pandai pula anda komen wanita bertudung tapi pakaian ketat… Kenapa anda komen? Sebab dia berpakaian ketat… Kenapa komen pakaian dia ketat? Sebab ketat itu tidak tutup aurat. Nah, pandai pun…kalau dah tahu ketat itu tak menutup aurat, takkanlah tak tahu tak bertudung pun dikira tidak menutup aurat. Salah dia pakaian ketat (satu kesalahan), salah anda pakaian ketat + tidak bertudung ( dua kesalahan). Ada beza kan?

Adakah anda setuju dengan jawapan yang mak ngoh berikan dari 1 hinga 5?

Sebenarnya ada kesalahan pemikiran dari permasalahan nombor 1 hingga 5 yang mak ngoh taip kat atas tu

~~~Salahnya :::: Erk, siapa anda, siapa mak ngoh dan siapa kita untuk menentukan dosa, pahala, sembahyang yang dikerjakan oleh orang lain dan sembahyang yang dikerjakan oleh kita sendiri ??? Kalau kita tepuk dada 1000 kali dan tanya selera 1000 kali pun kita tidak tahu dengan pasti jumlah dosa, jumlah pahala dan sembahyang kita diterima ALLAH atau tidak. Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui dan kita cuma diberi tanda-tanda untuk mengetahui sedikit.

Contohnya permasalahan nombor 1 dan nombor 2~ bertudung pun buat dosa…mana kita tahu mereka buat dosa? Dan mana kita tahu, ALLAH tidak akan ampunkan dosa yang dia buat? Mana tau, orang bertudung yang buat dosa itu telah bertaubat…tapi anda masih lagi bercakap tentang dosa silam dia dan anda mengiklankan bahawa bertudung pun buat dosa. Bayangkan betapa ruginya anda.

Kerana itulah, kita sebagai hamba yang kurang ilmu, hendaklah diam dan menuruti perintah ALLAH yang memang sudah termaktub di dalam al-quran. Janganlah membangkang atau menjawab sesuatu perintah ALLAH itu kerana dikhuatiri sekiranya percakapan kita atau jawapan kepada sesuatu perintah ALLAH itu membawa kita kepada kesimpulan yang terpesong apatah lagi akidah yang salah.

Sabda RasuluLlah SAW bermaksud
"Wahai Asma! Seseorang wanita itu apabila baligh, maka seluruh danannya tidak boleh dilihat melainkan ini dan ini." (Hadith riwayat Abu Daud)

Bahagaian yang dimaksudkan boleh dilihat ialah muka dan tapak tangan sahaja

Nauzubillah.

Betulkan penulisan ini jika mak ngoh tersalah kerana ilmu mak ngoh sangat cetek dan mak ngoh mohon maaf.

Mak ngoh tidak benci dan tidak bermusuh pun dengan orang yang tidak bertudung dan tidak menutup aurat. Mak ngoh kawan semua orang.

2 ulasan:

  1. sy tertarik dgn perenggan yang tertulis, "bersungguh-sungguh, sanggup mencari di internet dan surat khabar gambar wanita bertudung yang buat dosa"

    bersungguh2 benar mereka menegakkan benang yg basah.

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!