Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Rabu, 30 Jun 2010

tak setuju mansuh upsr dan pmr

tak kisahlah bila dimansuhkan nanti upsr dan pmr akan digantikan dengan kokurikulum ke tidak, yang penting...ilmu sains...matematik, bm dan sebagainya tidak boleh dinilai dari aktiviti kokurikulum.

mak ngoh bcakap berdasarkan fakta. sekolah mak ngoh ada beberapa pelajar yang wakil sekolah, daerah bahkan negeri...tapi akademik sangat lemah dan cukup makan sahaja.

kita tak boleh kenal pelajar itu bijak ke tidak melalui aktiviti kokurikulum yang mereka terlibat. Ada pelajar buta huruf tapi boleh tempat pertama berlari. Jadi bagaimana penilaian itu menjadi telus?

Sedangkan sekarang nih pun, ada pelajar yang tertinggal pelajaran gara-gara mengikuti kursus, perkhemahan, pertandingan dan macam-macam lagi aktiviti kokurikulum yang dijalankan pada waktu P&P.


Lagi pula, kebanyakkan pelajar bijak tidak suka melibatkan diri dengan kokurikulum. Mereka lagi suka mengadap buku di kelas berbanding bermain di padang. Kalau penilaian UPSR dan PMR dimansuhkan dan digantikan dengan kokurikulum sebagai salah satu instrumen, mak ngoh risau pelajar bijak akan tercicir.

Benar, matlamat kita hasilkan pelajar seimbang dari segi jasmani, emosi, intelek dan rohani...namun kita telah dididik bertahun lamanya...intelek itu yang utama. Kerana itu ibubapa sangat pentingkan akademik anak-anak mereka berbanding jasmani. Ada ibubapa lebih rela hantar anak ke tuisyen pada hari sabtu daripada anak mereka terlibat aktiviti kokurikulum.

Yang penting bagi mak ngoh, nak tahu tahap kepandaian budak, dia kena ambil peperiksaan jugak. Kokurikulum tidak boleh menilai kepandaian budak.

sape yang tak tahu cerita...rujuk sini

5 ulasan:

  1. UPSR, PMR boleh jadi student's target.their benchmark... kalo dimansuhkan kompem la budak2 tiada matlamat dan sambil lewa...gila punya cadangan mau mansuhkan

    BalasPadam
  2. TAK SETUJU OUHHH.
    AKU ANTARA ORG2 YANG TAK KAN PENAH STADY IF THERE IS NO EXAM.
    JADIK, BY USING THIS WAY, I DON'T THINK I CAN GET ANYTHING, I MEAN CURRICULUM LAA..

    BalasPadam
  3. Sini pun sama...memang x stuju!!!
    Aku xleh bayangkan kena melangok tunggu untuk merasa duduk dalam exam besar cuma sekali dalam hidup sebagai seorang pelajar di sekolah.. mcm x adventure langsung!!

    BalasPadam
  4. betul tu...exam itu target dan matlamat budak

    BalasPadam
  5. btul,xsetuju gak..sebab mentaliti students skang ni study utk amik exam jer.. kalu xde exam, students akan jd xbrsungguh2 blajar. kalu bljar pun sambil lewa jer..pendidik pun mungkin xbg komitmen sgt time ngajar..
    tp,sekiranya nak mansuhkan,sebaiknya gantikan exam upsr n pmr ngan silibus laen.. contohnyer leh wat silibus teknik n vokasional.sekurang2 nya students ade kemahiran laen..

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!