Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 17 Oktober 2010

Budu Cap Ketereh | Alamat dan Nombor Telefon

 23budu.jpg   
                                   Tuan punya jenama Budu Cap Ketereh


Selama ini, makngoh ingat budu Cap Ketereh adalah budu yang dihasilkan di Daerah Ketereh.  Rupanya budu Cap Ketereh dikilangkan di Tumpat Kelantan.

Apa itu Ketereh? Ketereh adalah suatu daerah di Kota Bharu. Sila klik sini untuk mengenali Ketereh.

Selain itu, ketereh juga disebut 'tere' iaitu sejenis buah. Buah gajus.


Jika anda pernah ke Pekan Ketereh,
tentu anda melihat satu replika gajus yang besar di tempat menunggu bas.

Tapi, makngoh bukan nak bercerita mengenai Pekan Ketereh, tetapi budu Cap Ketereh yang dikatakan telah menembusi pasaran Indonesia dan Thailand sejak beberapa tahun lepas. Wah, hebat juga budu.

Patutlah, di Sandakan ini pun, budu dijual di pasaraya dan juga di kedai runcit. Keistimewaan budu ini adalah sedap. Itulah yang dikatakan oleh orang ramai.

Selain itu, bentuk pembungkusan budu ini adalah salah satu faktor, jenama ini senang dan mudah dieksport.

     

 

Ada botol besar, botol kecil dan ada dalam plastik kecil sesuai untuk mereka yang berjalan jauh. Hehehe, nak bawa masuk dalam kapal terbang pun boleh. Nak bawa pergi berkelah dan berkhemah pun boleh. Hehehe.

Macamana cara menghidangkan budu?

   
Ada orang suka budu diperah dengan limau kasturi, bawang merah dimayang dan juga cili padi.

Ada yang suka limau kerat lintang, limau purut dan limau nipis.
Lain limau lain rasa budu tu. Ada kelainan masing-masing.
  

Ada juga yang suka mencampurkan budu dengan tempoyak. Selain itu, ada juga yang mencampurkan budu dengan isi durian (yang belum dijadikan tempoyak).

Budu sedap dicicah dengan ulam-ulam  seperti petai, jering, terung celur, pucuk ubi kayu celur, pucuk gajus, daun pegaga, kacang panjang, kacang botol dan macam-macam lagi.

Oghe Kelate kalu kecek luar gak, mesti kena perli "kocok botol budu dapo"




Kilang budu Cap Ketereh boleh dihubungi di talian 019-9885496 dan 097221077 atau boleh ke laman Facebook budu Cap Ketereh.

JIKA anda ingin ke kilang budu Cap Ketereh ini, anda boleh google Kawasan Bebas Cukai Pengkalan Kubor @ Pantai Sri Tujuh Tumpat Kelantan. Dekat dah tu dengan kilang budu ni. 

Ini alamatnya. 
Image result for budu cap ketereh di tumpat


22 ulasan:

  1. Salam Hormat, Saya Hafis Production Assistant untuk program Voice Out TV3 Kids. Memerlukan No Telephone pihal Budu Cap Ketereh kerana berminat untuk membuat liputan mengenai Kilang Budu ini. Sila hubungi saya di tuanhafis@primeworks.com.my.
    Sekian Terima Kasih

    BalasPadam
  2. salam...saya dari uitm kedah...boleh tak dapatkan saya no telefon kilang budu ni sebab kami berhasrat nak buat lawatan ke sana...jika ada contact saya di liza_cun91@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh sy nk dptkan perkongsian dari anda tentang kjian anda kt kilang budu? ..sbb sy nk dptkan sumber utk membuat persiapan kje kursus..harap dpt bekerjsma..

      Padam
  3. Assalamualaikum,
    menitik air liur nampok budu dgn asam limau ;)

    BalasPadam
  4. Kalau nak cuba order boleh hubungi saya melalui emel azman.muhammadnor@gmail.com

    BalasPadam
  5. salam . boleh dapatkan alamat dan no telefon kilang budu nih . saya kena buat assignment ttg nih , contact me shahirahyusop94@yahoo. com . tq

    BalasPadam
  6. Bole tk tlg emailkan kt sy no fone n almt kilg bdu ni...plz...urgent

    BalasPadam
  7. Email me at lieyana.roshana@gmail.com

    BalasPadam
  8. sila email ke alamat Aku juga suparman001@gmail.com

    BalasPadam
  9. assalamualaikum. sy pelajar dari Upsi tanjung malim,perak ingin buat lawatan ke kilang tuan. boleh saya dapatkan nombor telefon atau tuan emailkan kpada saya mostepafatimah@yahoo.com. terima kasih. mohon tuan dapat membantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh sy tahu , tentng kjian anda di kilang budu.? sbb sy pljar form6 juga ingin mendapat bntuan anda tntng kjian tersebut..harap dpt ,memberi kerjasama
      wanorakila97@gmail.com

      Padam
  10. Assalamualaikum sy pelajar politeknik kota bharu(kok lanas) ingin mambuat lawatan ke kilang tuan. Jika tuan tidak keberatan boleh emailkan nombor telefon dan alamat kilang tuan kepada sy afique96@Gmail.com. Harap tuan dapat membantu kami. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tak sy ingin mendpatkan bntuan anda untuk mnyiapkan kjian sy..sy ingin perkongsian tntng kjian anda di kilang budu..harap dpt berkerjasama.. ;)

      Padam
  11. Assalammulaikum, sy pun perlu membuat kajian mengenai syarikat budi ini, bole email kpd sy? Yeen_in73@yahoo.com

    Terimakasih sudi

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum , saya pelajar form 6 . Saya memerlukan bantuan anda tentang pembuatan budu . Tolong whatapps di 0179830405 atau ke email naivearisen@gmail.com

    BalasPadam
  13. salam...saya nurhamizah students dari umk Kelantan ..boleh tak saya dapatkan no telefon kilang budu dan maklumat lengkap alamat kilang .. sebab kami berhasrat nak buat lawatan ke sana...jika boleh contact saya di no fon:0193286908 atau email sya di raturatna179@gmail.com..saya mengharapkan maklum balas dari pihak tuan sekian..

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum..sy norazliza meli..sy ingin tahu alamat kilang budu ini kerana sy sdg emncari budu dlm paket u parents sy bawa semasa umrah hjg bulan nt...terima kasih...0122893899

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum..sy norazliza meli..sy ingin tahu alamat kilang budu ini kerana sy sdg emncari budu dlm paket u parents sy bawa semasa umrah hjg bulan nt...terima kasih...0122893899

    BalasPadam
  16. Salam.boleh bagi no telefon..saya nak beli untuk buat berniaga.

    BalasPadam
  17. Salam.boleh bagi no telefon..saya nak beli untuk buat berniaga.

    BalasPadam
  18. Boleh saya dapatkan alamat kilang dan contact number bagi kilang budu cap ketereh? Saya perlu untuk kajian yang sedang saya jalankan. Emel : syahirazainal@gmail.com

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!