Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Rabu, 26 Mei 2010

Cerpen : Jodoh Kita Part 1


“ Aku cuba sembunyikan agar tiada siapa tahu tapi ia hadir setiap kali mata kita bertentang...aku tidak peduli siapa kau dan dari mana kau hadir selagi kau mencintaiku”


Rasa yang sungguh selesa dan dingin seolah-olah dia berada di atas katil bertatahkan emas dan berselimutkan sutera. Aina menarik selimut itu lagi hingga ke paras bahunya. Matanya masih lagi berat untuk dibuka tetapi dia merasakan ada sesuatu kelainan pada selimutnya. Bau bilik itu juga lain. Tiba-tiba, dia kedengaran langsir yang dibuka dan lantas itu juga sinaran matahari menyilaukan matanya. Cepat-cepat dia membuka matanya dan alangkah terkejutnya apabila melihat keadaan di bilik itu.

“Cik Harlisa dah bangun?. Baru tadi Datuk bertanyakan tentang cik…”ujar seorang perempuan separuh umur kepadanya . Aina bangun dari katil itu, masih dalam keadaan terpinga-pinga. Dia tidak tahu bagaimana dia berada di bilik itu. Perempuan tua itu pula masih mengukir senyuman seolah-olah sudah biasa dengannya.

“Cik Harlisa mandi dulu. Nanti Mak Jah siapkan sarapan ya…”ujarnya lagi dan mula mengatur langkah meninggalkan Aina. Aina keliru. Siapa pula Harlisa, di mana dia berada dan bagaimana dia sampai ke sini?”.

“Tunggu dulu, makcik. Saya bukan Harlisa. Di mana saya ni?” tanyanya dalam keadaan yang cemas. Dia tidak pernah berada di bilik sebegitu indah itu dan penuh kemewahan.
“Kenapa Cik Harlisa kata begitu? Inikah rumah cik. Apa yang cik merepek ni?”jawab perempuan dengan tenang. Tanpa menunggu jawapan daripada Aina perempuan itu terus meninggalkannya.

Aina terduduk kembali di atas katil. Apa sebenarnya yang telah berlaku kepadanya?. Apa yang diingatinya, dia berjalan seorang diri di dalam kawasan yang gelap dan dia ditarik oleh seseorang. Mulutnya ditutup kemas dan dia tidak mampu berbuat apa-apa. Ya !!! Dia amat pasti dengan apa yang telah berlaku. Dia bukan Harlisa.

“Cik tak mandi lagi?” suara perempuan tua tadi mengejutkannya. Perempuan itu sentiasa menguntum senyuman. Aina berasa amat rimas dengan kelakuan perempuan itu. Dia dapat merasakan perempuan berpura-pura dan menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuannya. Terus dia berdiri dari katil itu.

“Sudahlah !!!. Tak payahlah makcik nak berpura-pura dengan saya. Jangan nak menipu saya. Saya bukan Harlisa dan saya nak tahu di mana saya berada saya berada sekarang ni…”tanpa dapat menahan kesabarannya, Aina meninggikan suaranya.

Suasana sepi seketika hanya kedengaran nafas Aina yang turun naik. Dia dapat merasakan dirinya dipermainkan dan apakah permainan ini sebenarnya?. Mengapa dia yang menjadi mangsa permainan itu? Setahunya dia tidak pernah bermusuhan dengan sesiapa pun.

Perempuan itu melangkah beberapa langkah ke arah meja solek di bilik itu dan mengambil satu ‘frame’ gambar yang berada di situ. Dia menghulurkannya kepada Aina.
“Inikan gambar cik?”

Aina meneliti gambar itu dan memang benar itu wajahnya. Dia betul-betul keliru dengan apa yang berlaku.

“Kalau cik tak percaya, nanti Mak Jah ambil gambar-gambar lain”tambah perempuan, membuka laci meja solek dan mengeluarkan beberapa buah album gambar .

Aina membelek-belek gambar-gambar itu satu persatu. Melihat insan di dalam gambar itu yang kelihatan ceria dan gembira dengan keluarganya. Memang betul itu wajah itu ada iras wajahnya dan yang pasti bukan wajahnya. Akhirnya dia faham dengan apa yang berlaku setelah melihat gambar Datuk Hamidi memeluk erat gadis itu dan berhujankan salji. Sungguh bahagianya mereka.

“Itukan papa Cik Harlisa ? ”ucap perempuan itu lagi.
Aina mendiamkan dirinya. Dia masih leka membelek gambar-gambar itu. Dia sudah faham apa yang dimainkan oleh Datuk Hamidi. Hatinya diusik pilu. Lelaki itu cuba mengembalikan kenangan yang tidak akan berulang lagi.
“Mak Jah keluar dulu ya”

<<<<<<<<>>>>>>>>
Aina menunggu kepulangan Datuk Hamidi di perkarangan rumah banglo itu. Suasana rumah itu begitu tenang sekali, kebetulan kedudukannya yang berhampiran dengan bukit. Di perkarangan rumah itu juga terdapat taman bunga dan kolam dengan anak-anak ikan emas yang sedang enak berenang ke sana ke mari.

“Sayang…rumah sebesar itu tetapi tiada penghuni.”bisik Aina sendirian. Setelah hampir maghrib, Aina masuk kembali ke rumah itu dan orang yang ditunggunya belum lagi menunjukkan dirinya. Dia menjenguk ke dapur melihat Mak Jah yang sentiasa sibuk dengan kerjanya.

“Cik Harlisa … nak apa?” soal perempuan itu terkejut. Aina senyum.
“Sebentar tadi Datuk telefon, dia beritahu ada urusan di London tiga hari” beritahu perempuan itu lagi. Tangan ligat membersihkan pinggan di dalam sink.

“Oh…begitu”jawab Aina sedikit terkejut. Dia merasakan lelaki itu ingin menjauhkan dirinya. Aina termenung, bagaimana dia ingin menyesuaikan dirinya dengan keadaan di rumah itu sedangkan tuannya entah ke mana.

Lari atau tidak. Aina juga terfikir untuk melarikan diri dari banglo itu tetapi dia masih waras. Lelaki itu ikhlas untuk mengambilnya sebagai anak angkat cuma Aina yang masih ragu-ragu dengan keikhlasan itu.

<<<<<<<<>>>>>>>>>>>
Hari yang dinantikan telah tiba. Hari itu genaplah tiga hari Datuk Hamidi berada di London dan Mak Jah memberitahu Aina bahawa lelaki itu akan tiba di Malaysia tengah hari itu juga. Apa yang peliknya, Mak Jah kelihatan begitu sibuk mengadakan persiapan seolah-olah ingin menyambut kepulangan orang yang telah bertahun-tahun tidak ditemuinya. Rumah itu dihias dengan cantik. Aina membantu Mak Jah memasak makanan tengah hari.

Saat yang ditunggu telah tiba. Sebuah kereta Mercedes hitam masuk ke perkarangan banglo itu. Mak Jah, Pak Abu dan Aina berdiri di muka pintu menyambutnya. Jantung Aina berdenyut kencang. Dia tidak tahu bagaimana dia akan bersemuka dengan Datuk Hamidi. Apakah dia perlu memanggil lelaki ‘papa’?

Lain yang dijangka, bukan Datuk Hamidi seorang saja yang keluar dari kereta itu tetapi ada seorang lagi pemuda lagi di sampingnya. Aina meneguk air liurnya perit. Datuk Hamidi menjeling ke arahnya manakala pemuda mengukir senyuman kepadanya. “Selamat pulang ke tanah air Haris” ucap Mak Jah dengan gembira dan memeluk pemuda itu. Pak Abu juga berpelukan erat dengan pemuda itu dan suasana gamat seketika.

“Siapa pula Haris?”bisik hati Aina.
“Hei… Lis mengapa diam ni?”tanpa disedari pemuda itu telah berada di hadapannya. Aina tergaman. Apa yang ingin diucapkannya? Dia tidak tahu apa yang sebenarnya terjadi dan dia sendiri tidak tahu siapa lelaki itu.

“Tak suka ke abang balik?”ucap pemuda itu lagi. Aina terus mencari kelibat Datuk Hamidi untuk meminta penjelasan tetapi lelaki itu cuma menundukkan kepalanya.
“Kenapa tak suka…Cik Lisa masak banyak makanan kegemaran Haris”celah Mak Jah dan ketawa. Aina juga terpaksa mengukir senyum.
“Bagus adik abang…”ucap Haris mencuit hidung Aina. “Adik!!!”bisik hati Aina lagi.
“Salam…abang”terkeluar ucapan itu dari bibir Aina dan serta-merta dia mengambil tangan pemuda itu dan menciumnya. Dia tahu dia harus bertindak melihatkan keadaan Datuk Hamidi yang resah .

“Oklah…jom kita masuk dulu” celah Datuk Hamidi.
“Eh tunggu dulu…Mana mama…?”soal Haris mengejutkan Aina dan yang lain. Suasana sunyi seketika. “Siapa pula mama”bisik hati Aina lagi.

“Dia ada mesyuarat penting di Bali . Baru pagi tadi dia berangkat. Dia pun tengah tunggu Haris sebenarnya tapi…”jawab Mak Jah cepat-cepat menyelamatkan keadaan.
“Tak apalah” potong Haris cepat-cepat seolah-olah kecewa dengan ‘mama’.

Aina cuma mendiamkan diri dan bergerak bersama keluarga itu menuju ke meja makan. Apa yang bermain di benaknya ialah siapakah ‘mama’ dan adakah Haris itu abang kandung Harlisa?.

<<<<<<<<<<>>>>>>>
Setelah selesai solat Isyak, Aina mengambil kembali album gambar yang pernah dilihatnya pada hari pertama dia di situ. Dia ingin mencari gambar-gambar pemuda itu Tiba-tiba pintu biliknya diketuk. Cepat-cepat Aina mengemas album itu meletakkannnya Alangkah terkejutnya Aina melihat Datuk Hamidi tercegat di depannya.

“Boleh papa masuk”ujar lelaki itu tanpa kaget menyebut perkataan ‘papa’.
Aina mengangguk kepalanya dan mengizinkan lelaki itu masuk. Dadanya terasa sebak mendengar perkataan itu. Pertama kali dalam hidupnya ada seorang lelaki yang membahasakan dirinya begitu. Sejak kecil lagi dia keempunan mendengarnya dan kini ada orang yang sudi memperdengarnya. Air matanya menitis membasahi pipinya tanpa disedari.

“Kenapa menangis?”
“Sakit..!!!?”soalnya lagi. Dia memimpin Aina ke sofa. Aina mengelengkan kepala dan menyapu airmatanya.
“Pertama kali saya dengar orang membahasakan diri ‘papa’ dengan saya”ucap Aina meluahkan perasaannya, dadanya semakin diombak pilu. Datuk Hamidi cuma tersenyum dengan ucapan itu. Hatinya turut terusik mendengarnya. Dia tahu Aina tidak pernah menatap wajah ayahnya sejak lahir lagi. Gadis cuma menumpang kasih-sayang di rumah anak yatim sahaja.

“Jangan kata begitu. Mulai hari ini Aina jadilah ahli keluarga kami…janganlah menolak lagi”
Aina tidak dapat membendung airmatanya lagi lantas dia terus mencium tangan lelaki itu. Dia terharu dengan keikhlasan Datuk Hamidi. Alangkah baiknya, jika dia yang menjadi Harlisa yang sebenarnya.

“Terima kasih, Datuk”ucapnya dalam keadaan sebak.
“Bukan Datuk tapi papa”ujar Datuk Hamidi membetulkan perkataan itu dan mereka sama-sama tersenyum.
“Papa minta buat masa ini biarlah Aina guna nama Lis ya… sebab kita mesti rahsiakan perkara ini daripada Haris”
“Baiklah… tapi mengapa?”
“Sebab papa tak nak Haris putus semangat lagipun ada satu perkara lagi yang Aina dan Haris tidak tahu”jawab lelaki itu dengan suara yang agak mendatar.
“Mari papa tunjukkan”jawabnya lagi dan menarik tangan Aina keluar dari bilik itu.
“Mak Jah tolong panggilkan Haris ke bilik saya”arah Datuk Hamidi.

Setelah pintu bilik tidur itu dibuka, mata Aina tertumpu kepada seorang perempuan sedang berbaring di atas katil.

“Mari papa kenalkan kepada mama”ucap Datuk Hamidi dengan suara yang tersekat-sekat di kerongkongnya. Jantung Aina tersentak kuat. Dia tidak pernah mengetahui tentang kewujudan ‘mama’ walaupun sudah tiga hari dia berada di rumah itu.
“Idah… abang dah jumpa Lis…inipun dia. Idah… bangun sayang…”lembut sahaja suaranya mengejutkan perempuan itu. Perempuan itu membuka matanya dan berkedip-kedip menatap Aina.
“Mama…”seru Aina dan memegang tangan perempuan itu. Namun perempuan itu tidak memberi sebarang respon. Tangannya sejuk dan kaku. Aina terus memandang Datuk Hamidi meminta penjelasan.

“ Batinnnya sahaja yang hidup, fizikalnya sudah mati” beritahu lelaki itu dan membelakangi Aina untuk menyapu airmatanya. Aina terduduk mendengarnya. Dia mencium-cium tangan ‘mama’ tetapi perempuan itu hanya melihatnya tanpa sebarang makna. Airmatanya Aina mengalir dengan laju. Walaupun tiada ikatan di antara mereka tetapi entah mengapa hatinya mengatakan mereka begitu dekat sekali.

“Papa sudah putus asa untuk merawatnya. Papa tahu hanya Lis yang boleh merawatnya kerana dia yang menyebabkan semua ini”.

“Sebenarnya Lis terjebak dengan dadah dan malam itu dia telah masuk ke bilik ini untuk mencuri wang tetapi mujur terserempak dengan papa. Dia mengugut akan mencederakan dirinya tetapi mama dan papa tidak pedulikannya. Malangnya Lis lebih berani…dia menikan dirinya sendiri dan masa itu juga mama kamu pengsan” sambung lelaki itu menceritakan perkara yang sebenarnya berlaku.

“Sebab itukah dia meninggal?”
“Tidak. Dia dapat diselamatkan. Tetapi tiga bulan lepas itu dia meninggal dunia di pusat pemulihan ….sebab dadah”jawab Datuk Hamidi. Kali ini lelaki itu sudah dapat menahan airmatanya.
“Papa kesal kerana tidak dapat mendidiknya dengan baik” Lelaki itu menyapu airmata di pipi Aina. Tiba-tiba pintu bilik itu diketuk dan Haris masuk ke dalam bilik itu setelah diarahkan.
“Haris…mari jumpa mama kamu…”ucap Datuk Hamidi.

<<<<<<<>>>>>>>>>>>>
Aina termenung di balkoni biliknya. Dia memerhatikan pemandangan bukit-bukau yang tersergam indah di depannya. Tetapi fikirannya masih terkenang kepada ‘mama’. Kesian perempuan itu. Sepenuh hidupnya bergantung kepada orang lain. Sebutir patah perkataan pun tidak pernah terkeluar daripada mulut ‘mama’ cuma matanya sahaja yang dapat berkedip-kedip.

Tiba-tiba matanya ditutup oleh seorang.
“Teka siapa saya….”ujar suara itu , lelaki. Hati Aina berdebar-debar, lelaki itu betul-betul menganggapnya Lis dan memperlakunya seperti Lis.
“Abang…. Sudahlah” marahnya dan menyentap tangan itu daripada wajahnya. Pemuda itu ketawa dengan kerenah Aina .
“Abang ingat dah berubah jadi gadis ayu tapi rupanya masih macam singa” guraunya dan mencuit hidung Aina.
“Ingat tak nama bukit tu?”tambahnya lagi.
“Ha…nama?”soal Aina kembali. Dia tidak tahu-menahu mengenai bukit itu.
“Lis dah lupa ke?. Ingat tak masa kecik-kecik dulu kita panggil itu bukit ‘gajah’. Sampai hati Lis lupa…”.
“Alah, lupa nama bukit pun jadi masalah”jawab Aina dan melangkah ke sofa. Dia berharap agar Haris tidak menanyakan soalan yang pelik-pelik lagi.
“Nama abang ingat tak?”soal Haris lagi sambil mengekorinya ke sofa. Tersirap darah Aina mendengar soalan itu.
“Malas nak ingat…nama abang bukannya sedap sangat”jawab Aina setelah mendapat idea.
“Aik…Haris Indrawan…tak sedap ke?”soal Haris mengerutkan dahinya
“Tahulaaa nama awak tu Harlisa Indragiri” jawabnya mengenakan Aina. Aina diam, takut untuk memberikan sebarang respon kerana tidak ingin terlanjur kata.
“Lis dah berubah sekarang” ujar Haris dengan serius.
“Ha…”
“Iya. Dulu abang nak masuk bilik ni pun susah, nak berbual jarang sekali boleh, nak bergurau lagilah. Macammana kawan-kawan Lis sekarang?”
“Ah…sihat…ok tapi…”
“Tapi apa?”
“Lis dah tak berkawan dengan mereka” sengaja dia memberi jawapan sebegitu semoga tiada lagi soalan mengenai kawan-kawan Harlisa.

“Baguslah, abang tak suka Lis berkawan dengan mereka. Nak-nak lagi Joe. Tumbukannya masih terasa di pipi abang” jawab Haris sambil mengosok-gosok pipinya. Aina memerhatikan raut wajah itu . Wajah yang sebanding dengan namanya yang sedap didengar.
“Kenapa renung abang macam tu?”. Dia berasa kekok dengan renungan sebegitu-Renungan yang boleh mencairkan hati lelaki.
“Ah…saja nak tenung, bukan luak pun..!!!” jawab Aina tersengih.
“Lis dah ada kekasih?” soal Haris lagi.
“Dah” jawab Aina yang semakin rimas dengan soalan Haris.
“Ada soalan lagi?” sambung Aina.
“Dah tak ada soalan tapi……. nampaknya cepatlah papa dapat cucu” jawab Haris dan bangun daripada sofa.
“Abang...!!!”marah Aina dan cuba mengejar Haris yang sudah berlari keluar dari biliknya. Kedengaran suara Haris yang ketawakannya.

<<<<<<>>>>>>>
Aina pergi ke kolej dengan hati yang berdebar-debar. Setelah ditetapkan kelasnya, dia melangkah ke kelas itu bersama seorang pensyarah. Aina dijemput duduk oleh seorang gadis disebelahnya.
“Hai...awak anak Datuk Hamidi, kan?”soal gadis itu dan menghulurkan tangannya.
“Ya”jawabnya kepelikan dengan soalan itu.
“Saya Zaza. Rasanya sudah lama awak tak kelihatan di bandar ni. Awak ke mana?”
“Ha....ada. Saya tak ke mana-mana” jawab Aina ringkas, rimas. Dia membuka bukunya dan cuba menumpukan terhadap pelajaran yang diajar.

Semasa melangkah keluar daripada kelas, Aina terdengar namanya dipanggil. Hajat dia ingin berpaling tetapi hatinya menegah daripada berbuat demikian. Fikirnya tiada siapa yang mengenalinya dengan nama Aina. Tiba-tiba bahunya ditepuk dan alangkah terkejutnya melihat Asrol, kawannya sejak kecil.

“Siapa awak?”soal Aina cuba menyembunyikan perasaannya.
“Aina... aku ni. Mustahil kau tak kenal aku”jawab Asrol cemas.
“Siapa Aina?. Saya Harlisa!!!”

(oppsss....putus dah, nanti sambung balik yer)
dont copy-copy, hakcipta terpelihara
Nak baca Jodoh Kita Part 2? Klik sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!