Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Rabu, 19 Mei 2010

Kena gantung sekolah pun report surat khabar, tu lom lagi kena belasah ngan cikgu


JEMPOL - Gara-gara menyambut majlis hari jadi secara kecil-kecilan tanpa kebenaran pihak sekolah, enam pelajar perempuan sebuah sekolah di Batu Kikir dekat sini dikenakan tindakan gantung sekolah sebanyak dua kali.

Selain mengadakan majlis tanpa kebenaran, pihak sekolah mengenakan tindakan itu atas alasan pelajar terbabit menceroboh sebuah kelas kosong untuk mengadakan majlis itu.

Akibatnya, mereka digantung sekolah pada 12 hingga 14 Mei lalu diikuti satu lagi surat penggantungan mulai 17 hingga 19 Mei.

Enam pelajar terbabit dikatakan mengadakan majlis sambutan hari jadi kecil-kecilan pada pukul 4.30 petang 6 Mei lalu di sebuah bilik darjah yang kosong.



Reflection : Untuk pengetahuan semua orang, gantung sekolah bukan suka2 jer cikgu wat. Sebelum pelajar digantung sekolah, pengetua, pk hem, guru disiplin dan guru kelas perlu bmesyuarat untuk tetapkan jangka masa gantung dan juga wajar ke tidak budak tu kena gantung. Alasan sambut hari jadi 'kecil-kecilan' di sebuah bilik darjah kosong mungkin hanyalah alasan pada surat khabar. Mak ngoh percaya ada kesalahan lain yang dorang wat tu sehingga digantung sekolah. Jangan percaya gak budak2 skrg walaupun perempuan ...silap2 sambut hari jadi dengan rokok ker or apa2... Pastu, xder bawa handfon ker? xder bawa kamera ker tuk bgambar2? mesti der bawa tu...

Lagi satu, kenapa sambut harijadi sekolah? Kenapa sambut pukul 4.30 petang? Kenapa tidak memberitahu pihak sekolah? Saper yang mula2 yang salah nih? Jangan ingat benda nih remeh. Walaupun namanya 'menyambut hari jadi kecil-kecilan' , kena maklumkan dengan sekolah. tak jemput pergi majlis harijadi pun takper, janji bagitau.

Sebarang kegiatan yang dilakukan oleh pelajar perlu diberitahu oleh sekolah. Bayangkan time dorang nih tengah syok2 sambut hari jadi tiba2 berlakulah perkara yang tidak diingini...contohnya dirogol oleh orang luar, kebakaran bilik darjah ker...so saper yang nak jawab? Media dan ibubapa sah sah dah akan tanya, pihak sekolah wat apa? Pihak sekolah tak btangungjawab, pihak sekolah tidak gariskan undang2 utk pelajar berada di dalam kawasan sekolah dan macam2 lah tuduhan ikut sedap mulut. Betul dah tindakan sekolah tu gantung budak2 yang riang hati nak sambut besday di sekolah secara kecil-kecilan tu. Supaya jadi pengajaran kepada pelajar lain. Nak buat apa2 di sekolah, paling-paling pun dengan pengawasan seorang guru dan perlu dimaklumkan kepada sekolah. Tujuannya demi kesejahteraaan dan keselamatan pelajar itu sendiri. Ingat sekolah nih main cincai je ker jaga anak orang?

Jadi, kalau kes2 macam nih dah masuk surat khabar, memanglah pihak sekolah or PPD or JPN tidak memberi maklumbalas yg memuaskan. Tindakan yang diambill hanyalah mendiamkan diri walaupun cikgu berada di pihak yang benar. mungkin esok JPN or PPD akan jawab tuduhan pelajar dan ibubapa nih, tapi kita tengoklah. Kadang2 dorang tu pun, suka jaga ati ibubapa dan pelajar dari jaga ati sekolah dorang sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!