Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 27 Mac 2011

Hukum warnakan rambut

Ramai orang, bila bab warnakan rambut terus diletakkan hukum HARAM. Sedangkan sebenarnya dalam Islam hukum warnakan rambut itu dilihat dari pelbagai aspek seperti tujuan warna, jenis warna dan pihak-pihak yang terlibat dalam proses mewarnakan rambut serta kesan warnakan rambut keapda diri, keluarga dan masyarakat.

Hukum warnakan rambut boleh menjadi SUNAT jika rambut diwarnakan kerana uban dengan menggunakan apa-apa warna selain warna hitam.

Hukum warnakan rambut boleh menjadi HARUS jika mewarnakan rambut untuk tujuan jihad dan jika si isteri mewarnakan rambut bagi tujuan berhias untuk suami.

Hukum warnakan rambut boleh menjadi MAKRUH jika tujuan mewarnakan rambut itu supaya dilihat lebih soleh dan alim. Makruh juga jika mewarnkan rambut dengan warna putih supaya kelihatan lebih tua dan matang supaya mendapat tempat dalam masyarakat atau diterima pandangannya.

Hukum warnakan rambut boleh menjadi HARAM jika mewarnakan rambut dengan warna hitam kecuali bagi tujuan warnakan dalam hukum SUNAT seperti keterangan di atas. Haram juga warnkan rambut sehingga serupa dengan perlakuan orang bukan Islam. Penggunaan pewarna yang tidak halal dan menggunakan khidmat mereka berlainan jantina yang bukan muhrim juga boleh menyebabkan hukum warnakan rambut menjadi haram.

Jadi bagi orang perempuan, apakah hukum mewarnakan rambut? Bagi makngoh, jika perempuan bergelar isteri warnakan rambut untuk suami itu dikira boleh, tetapi bagaimana pula dengan artis-artis kita yang warnakan rambut untuk tontonan khalayak ramai? Bukan artis jer la, mana-mana perempuan yang tak tutup aurat rambut dan selain itu juga warnakan rambut....apa kes yang macam tu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!