Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 15 Januari 2012

Barangan keperluan menunggu kelahiran anak

Selain dari barang persediaan ke hospital, ibu mengandung juga sepatutnya sediakan barang-barang lain sebagai keperluan bayi dan ibu selepas  bersalin. Bukan boros tapi mahu tidak mahu tetap juga kena sediakan terutamanya untuk bayi tersayang agar dia selesa dan sihat-sihat.
Makngoh cadangkan barang-barang seperti berikut perlu disediakan

A) Keperluan bayi

Pakaian
  1. Baju lengan panjang dan lengan pendek
  2. seluar panjang dan pendek
  3. sarung tangan dan sarung kaki
  4. Kain lampin setengah dozen pun dah cukup
  5. Lampin pakai buang. Makngoh suka jenama Pet Pet
  6. Selimut
  7. Barut bayi setengah dozen 
  8. Tuala mandi bayi
  9. Sapu tangan digunakan selepas bayi menyusu


 Mandian
  1. sabun bayi
  2. bedak bayi
  3. losyen bayi
  4. syampu
  5. besen mandian
  6. putik kapas
  7. bakul mandian
  8. pengalas mandian tidak licin
  9. termometer suhu


Penyusuan
  1. Botol susu
  2. Puting
  3. Berus botol susu
  4. Warmer susu
  5. Pencuci botol susu. Makngoh guna jenama Pureen. 
  6. Sterilizer
  7. Bekas bertutup untuk simpan botol susu bersih
  8. Bekas simpan air panas untuk buat susu

Tidur
  1. Bantal
  2. Bantal peluk
  3. tilam
  4. Katil bayi
  5. Buaian bayi
  6. Motor elektrik buaian
  7. Bantal senang hati : jangan kata tak ada...ada dijual untuk melenakan bayi tidur

Kesihatan
  1. Minyak telon
  2. Minyak Yue Yee
  3. Minyak TYT
  4. Ubat sarat (cirit-birit) akar kayu atau ubat klinik dan lain-lain
  5. Mandian Herba TYT untuk kesegaran bayi dan penyakit Jaundis


Lain-lain 
  1. beg hospital bayi
  2. Tikar getah bayi
  3. Kapas basah makngoh suka jenama Pureen. Bau harum
  4. Bakul pakaian
  5. Bakul ubat
  6. Bakul botol susu ( ketiga-ketiga bakul ni ada dijual 1 set, kalau di Pengkalan Kubor harga dalam RM 130 siap dengan bantal + tilam bayi, cantik-cantik)
  •  

B ) Keperluan Ibu
pakaian
  1. baju, kain batik dan lain-lain
  2. pad bersalin
  3. stoking
  4. bengkung
kesihatan
  1. mandian herba TYT untuk ibu
  2. jamu
  3. minyak angin
  4. pil kesihatan
  5. batu tungku

Penyusuan badan
  1. ubat hormon tambah susu badan / bidan urut
  2. bra menyusu
  3. pad payudara
  4. pam perah susu

mungkin ada lagi barang yang makngoh terlupa list dan ada barang yang tak perlu disenaraikan. Bergantung kepada bajet kita masing-masing dan mengikut keperluan. Ada barang kena tunggu bayi lahir dulu baru beli macam buai dan motor buai. Sebab ada bayi tak mahu pun tidur dalam buai. Macam anak makngoh, kadang-kadang mahu tidur di buai dan mesti buainya sentiasa bergerak, jadi kenalah beli motor elektrik buainya.

Apabila kita buat persiapan dengan rapi menyambut bayi, kita tahu betapa bertuahnya anak kita. Tapi bayangkan bagaimana dengan bayi yang kelahirannya dibenci. Bayi luar nikah. Kesian bayi-bayi itu...lepas lahir terus dicampak dan dibuang macam sampah. Allahuakhbar, hentikanlah dan semoga tiada lagi bayi menjadi mangsa nafsu.

1 ulasan:

  1. Sesungguhnya, semua ini telah kuperhatikan, semua ini telah kuperiksa, yakni bahwa orang-orang yang benar dan orang-orang yang berhikmat dan perbuatan-perbuatan mereka, baik kasih maupun kebencian, ada di tangan Allah; manusia tidak mengetahui apapun yang dihadapinya.
    Segala sesuatu sama bagi sekalian; nasib orang sama: baik orang yang benar maupun orang yang fasik, orang yang baik maupun orang yang jahat, orang yang tahir maupun orang yang najis, orang yang mempersembahkan korban maupun yang tidak mempersembahkan korban. Sebagaimana orang yang baik, begitu pula orang yang berdosa; sebagaimana orang yang bersumpah, begitu pula orang yang takut untuk bersumpah.
    Inilah yang celaka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari; nasib semua orang sama. Hati anak-anak manusiapun penuh dengan kejahatan, dan kebebalan ada dalam hati mereka seumur hidup, dan kemudian mereka menuju alam orang mati.

    Tetapi siapa yang termasuk orang hidup mempunyai harapan, karena anjing yang hidup lebih baik dari pada singa yang mati.
    Karena orang-orang yang hidup tahu bahwa mereka akan mati, tetapi orang yang mati tak tahu apa-apa, tak ada upah lagi bagi mereka, bahkan kenangan kepada mereka sudah lenyap.
    Baik kasih mereka, maupun kebencian dan kecemburuan mereka sudah lama hilang, dan untuk selama-lamanya tak ada lagi bahagian mereka dalam segala sesuatu yang terjadi di bawah matahari.
    Mari, makanlah rotimu dengan sukaria, dan minumlah anggurmu dengan hati yang senang, karena Allah sudah lama berkenan akan perbuatanmu.
    Biarlah selalu putih pakaianmu dan jangan tidak ada minyak di atas kepalamu.
    Nikmatilah hidup dengan isteri yang kaukasihi seumur hidupmu yang sia-sia, yang dikaruniakan TUHAN kepadamu di bawah matahari, karena itulah bahagianmu dalam hidup dan dalam usaha yang engkau lakukan dengan jerih payah di bawah matahari.
    Segala sesuatu yang dijumpai tanganmu untuk dikerjakan, kerjakanlah itu sekuat tenaga, karena tak ada pekerjaan, pertimbangan, pengetahuan dan hikmat dalam dunia orang mati, ke mana engkau akan pergi.
    Lagi aku melihat di bawah matahari bahwa kemenangan perlombaan bukan untuk yang cepat, dan keunggulan perjuangan bukan untuk yang kuat, juga roti bukan untuk yang berhikmat, kekayaan bukan untuk yang cerdas, dan karunia bukan untuk yang cerdik cendekia, karena waktu dan nasib dialami mereka semua.
    Karena manusia tidak mengetahui waktunya. Seperti ikan yang tertangkap dalam jala yang mencelakakan, dan seperti burung yang tertangkap dalam jerat, begitulah anak-anak manusia terjerat pada waktu yang malang, kalau hal itu menimpa mereka secara tiba-tiba.

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!