Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Sabtu, 7 Januari 2012

Berbahagialah mereka-mereka yang dapat bersama keluarga

Tak tahu di mana silapnya, isu pertukaran guru menjadi isu panas di telinga guru-guru namun menjadi isu dingin dan bisu di peringkat kementerian mahupun pemimpin tertinggi.

Bukan tak mohon pindah tapi dah berkali-kali minta tukar. Bukan tak layak malah dah terlebih layak. Bukan alasan tidak kukuh malah alasan dah teramat kukuh tapi sayangnya mereka yang ada kabel pula berjaya bertukar, cikgu-cikgu yang lebih layak terbiar lagi tanpa pembelaan.

Tahukah KPM betapa deritanya seorang ibu yang jauh dari anak lebih-lebih lagi anak yang baru berumur 3 bulan. Mana naluri orang-orang KPM apabila menolak mentah-mentah alasan ibu untuk bersama anak dan suami dengan jawapan negeri yang dipohon penuh, penuh dan penuh.


Bukan makngoh seorang yang mengalami situasi macamni, ramai lagi guru-guru wanita yang bergelar ibu terpaksa berjauhan dengan anak-anak, permohonan pertukaran sentiasa ditolak, buat lagi rayuan tapi tetap ditolak. Sampai bila kami harus bersendirian di tempat orang tanpa keluarga?

Kami manusia biasa. Kami manusia lemah. Kami ada perasaan. Hanya ALLAH sahaja yang tahu betapa menderitanya kami setiap hari menghitung hari cuti untuk pulang ke kampung menemui anak-anak. Itu pun, jika ada cuti, kadang-kadang hujung minggu pun kami terpaksa lagi ke sekolah dengan pelbagai aktiviti.

Kerajaan berbangga dengan SBPA, skim naik gaji kakitangan kerajaan, namun terus terang dari hati makngoh, makngoh lebih rela tidak naik gaji asalkan dapat bertugas di tempat yang berhampiran dengan anak dan suami makngoh. Apalah guna gaji naik sedangkan hati tidak gembira.

Iya, memang negeri yang makngoh pohon KELANTAN itu sentiasa penuh dan sentiasa tepu, tapi makngoh mohon ke PPD BESUT Terengganu pun ditolak. Janganlah diambil mudah perasaan seorang ibu. Setiap malam kami menangis merindui anak-anak kami, setiap waktu kami menangis di dalam hati walaupun bibir kami senyum.

Bagaimana kami nak bertugas dengan penuh komitmen, dengan penuh semangat sedangkan hati kami di tempat lain. DAN kami berjanji akan bertugas dengan bersungguh jika kami ditempatkan berhampiran dengan anak-anak kami.

Kepada pengawai-pengawai Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pendidikan Malaysia, tolonglah kami guru-guru yang berjauhan dengan anak-anak. Anak-anak kami juga perlukan kasihsayang seorang ibu bukan sahaja murid perlukan guru. Tolonglah dengar rintihan kami, kasihankanlah kami dan anak-anak kami.Izinkanlah kami berpindah ke tempat kami. Semoga jasa pengawai-pengawai dibalas syurga oleh ALLAH S.W.T

YA ALLAH tolonglah kami hamba-hambaMu yang dalam kesusahan jiwa dan hati ini.

Sesungguhnya kebahagiaan seorang ibu adalah berada di sisi anak-anak, mendodoikan anak yang menangis ingin tidur, menyusukan anak yang kelaparan dan menjaga anak ketika dia sakit. Tolonglah izinkan dan benarkanlah kami bertukar ke sisi anak-anak kami.

8 ulasan:

  1. Pernah baca entri seorang guru yang baru lepas bersalin, terpaksa memandu lebih 2 jam pergi balik sekolah tiap hari, tinggalkan anak kecil. Kesian, kan? 5 kali minta tukar tak dapat-dapat...

    Pengorbanan itu mahal sekali harganya...

    BalasPadam
  2. xtau macamana dah cara nak dapat tukar :(
    hanya tau menangis bila ingat anak

    BalasPadam
  3. Saya ialah seorang guru SJKC yang menghadapi nasib yang sama seperti saudari. Apabila diadukan masalah saya ini (permohonana pertukaran ke Kedah)kepada pihak KPM dan pegawai-pegawai atasan, adalah lebih digalakkan daripada pihak mereka bahawa saya meletakkan jawatan supaya saya boleh bersama-sama suami saya. Why are they so cold-blooded? Mereka juga pernah merupakan guru sebelum menjawat jawatan setinggi ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapannnya amat mudah skali..

      1.. cable la.. syang oiii...
      kalu dah ada pak menakan.. tok menakan.. kat kementerian..
      tunggu apa lagi.. guna.. pakai je la..
      brani ke.. para pegawai tu.. nak melawan.. nak menidakkan arahan pihak kementerian.. dah tentunya terkecut telur !! gerenti 100%..

      2.. quote: Why are they so cold-blooded?
      coz.. 'they'.. ada sedikit kuasa.. bukannya banyak naa..
      cuma sekelumit/seciput je...
      walhal.. cuba terkena kat sdra mara.. diaorang ni...
      sy gerenti punya..
      sdra mara depa tu.. xperlu pun buat surat/permintaan tukar..
      just inform.. bgtau je.. dan2.. tipon.. dr rumah pulak tu.. anytime.. kata omputih la !!!

      benda2.. perkara2 mcm ni..
      semuanya duk dlm poket blakang sluar para cikgu semua la..
      xgitu.. setuju..?

      Padam
  4. ada seorang guru wanita posting awal tahun 2011, masih lagi DC tetapi boleh pindah ke Kedah hujung tahun 2011. How can? Betapa hebatnya orang yg ada kabel. Bukan menidakkan rezeki masing-masing tapi biarlah adil

    BalasPadam
  5. saya pun alami nasib yg sma, mcm org x btul je dok kt rmh sorang2 tnpa ank n suami di sisi.sedih xde kabel besar shebat org lain. sy btekat smbung study utk kluar dr bidang pguruan, x sggup lg rsanya mjadi pdidik, sdangkan anak sdiri ditinggal tinggalkan.

    BalasPadam
  6. semua kehendak kpm kita tunaikan..tapi,,kebajikan kita..lansung tak amik peduli..cuba buat penyelidikkan betapa ramai cikgu2 yang dah stress kerana bertahun-tahun berjauhan dengan suami...pikul tanggunggjawab sendiri.bertapa sudah rapuh insitusi keluarga guru-guru yang tak dapat bertukar?...sampai ada yang dah tahap ke arah perceraian...

    BalasPadam
  7. As salam mak ngoh..

    hmm...samalah dengan saya..pon tak dapat bertukar lagi..sedihnya hati...hanya yg senasib memahami..entahlah..kenapalah susah sangat nak mohon pertukaran...

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!