Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Selasa, 12 April 2011

RM 13000 punya pasal, ikan patin dapat glamour

Semalam kalau tak silap makngoh, seorang pelanggan bising-bising di suratkhabar memberitahu bahawa dia telah menghabiskan RM13000 kerana belanja 50 orang rakannya menjamu selera ikan patin di Temerloh Pahang. Sampaikan kementerian perdagangan bla...bla...bla pun memberi respon terhadap aduan pelanggan tersebut.


Mungkin kerana ada sesuatu telah terjadi, hari ini pelanggan tersebut telah memberitahu bahawa sebenarnya RM 13000 adalah untuk 350 orang makan. Itu duit yang dia habiskan untuk belanja rakan-rakannya. Jadi makngoh kira-kira seorang makan dalam RM 37 sahaja. Okay lah tu. Memang berbaloi dah. Lagipun, dengar cerita bukan makan ikan patin jer, makan udang galah dan ikan krai.
                        
Cuma sekarang, makngoh terfikir jika makngoh lah orang yang dibelanja. Makngoh di dalam kelompok 350 orang itu, adakah perlu untuk makngoh membayar kembali duit makan ikan patin tersebut walaupun asalnya kawan itu kata dia nak belanja. Bukannya apa, sebab dah dicanang satu Malaysia tentang mahal la apa la...ibarat membangkit la pula. Kalau makngoh, memang makngoh jadi tak sedap hati la, entah halal ke tidak jadinya ikan patin yang ada dalam perut tu.

Jadi, nasihat kepada mereka yang suka belanja kawan, survey dulu harga dan conggak dulu berapa anggaran kemungkinan duit yang perlu dibelanjakan dalam istilah lain disedekahkan. Malu eh kalau dah jadi macam ikan patin tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!