Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Sabtu, 31 Julai 2010

Mahalnya : Gigi palsu dilelong RM75,249


LONDON - Satu set gigi palsu yang pernah dipakai oleh bekas Perdana Menteri paling popular Britain, Sir Winston Churchill (gambar) dilelong kelmarin pada harga £15,200 (RM75,249) tiga kali lebih tinggi daripada nilai tawaran bidaan asal.

Bahagian atas gigi tiruan yang dianggap telah menyelamatkan dunia daripada bencana Perang Dunia Kedua itu dibeli oleh seorang pengumpul barangan peribadi pemimpin-pemimpin era Perang Dunia Kedua itu yang identitinya tidak didedahkan dalam satu majlis lelongan.

Churchill menjadi ketua kerajaan Britain dari 1940 hingga 1945 dan 1951 hingga 1955 dan beliau terkenal kerana kemahirannya berpidato sehingga mampu menaikkan semangat askar-askar menentang tentera Nazi Jerman.

"Sejak zaman kanak-kanak, Churchill terkenal dengan sebutan pelat huruf S namun gigi palsu yang dipakainya tidak pula dipasang dengan sempurna," kata Ketua Pembelajaran Muzium Hunterian, Kolej Perubatan Diraja, Jane Hughes.

Tiga set gigi palsu itu dihasilkan juruteknik pergigian, Derek Cudlipp menjelang perang semasa Churchill berusia 65 tahun dengan satu set daripadanya dikebumikan bersama pemimpin itu setelah negarawan tersebut meninggal dunia pada 1965.

Satu set gigi itu dilelong oleh seorang anak juruteknik itu.

Menurut anak Cudlipp, bapanya membuat tiga set gigi kerana Churchill kerap merosakkannya.

Churchill amat menghargai gigi tiruan itu sehingga sering meminta Cudlipp datang ke pejabat beliau di Downing Street untuk membetulkan giginya. - AP

KOsmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!