Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Selasa, 9 November 2010

Sedikit perkara negatif yang sempat dipelajari di Sabah

  1. Kalau ada kesilapan atau kesalahan orang lain, elok kita diamkan sahaja. Terutamanya kesalahan yang dibuat oleh orang atasan kerana kesalahan mereka itu kelihatan seperti perkara betul. Jadi, jika kita bersuara untuk menegur, kita sebenarnya mencari masalah sendiri sahaja. Teguran kita akan menjadi kesalahan dan kesalahan mereka itu tiba-tiba tertutup kemas.
  2. Selagi kita bergelar junior dan selagi ada orang senior, janganlah sesekali memberi idea, pendapat mahupun tunjukkan pendirian kita. Silap-silap haribulan, kita dituduh memandai-mandai padahal tiada pengalaman pun. Kerana itu, ramai junior berdiam diri apabila bermesyuarat. Terlalu banyak memberi pendapat memang orang tak suka tetapi jika beri satu pendapat pun, orang dah anggap berlagak hebat.
  3. Kritik, kutuk dan kritik. Itulah yang orang pandai. Tidak kira samaada tindakan atau cadangan itu bagus ke tidak  yang penting perlu kritik dan kutuk. Permulaan ayat kritik yang biasa adalah "sepatutnya kau kena buat bla...bla bla" ..."eloknya kau kena buat bla bla bla..." Terlalu merasa diri hebat hingga semua cadangan dan tindakan orang lain mahu dibaikinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!