Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Sabtu, 6 November 2010

Kemalangan bas lagi : Sudah tiba masanya hukuman gantung sampai mati untuk pemandu bas

Alamak, dasatnya hukuman yang makngoh cadangkan. Tetapi, kalaulah memang terbukti kemalangan berpunca dari kecuaian dan kelajuan pemandu sendiri, makngoh rasa TAK BERDOSA kalau kerajaan meluluskan undang-undang pemandu bas dikenakan hukuman gantung sampai lenguh mati.

Jika pengedar dadah dikenakan hukuman gantung kerana menyebabkan kerosakan dan kematian ramai anak muda-muda akibat dadah, jadi wajar juga jika pemandu bas turut dikenakan hukuman sama yang menyebabkan kematian mereka yang tidak bersalah. Lain kes dengan penagih dadah yang memang buat perkara salah tetapi penumpang bas tidak bersalah. Mereka hanyalah menggunakan kemudahan pengangkutan awam yang mereka mampu dan sesuai dengan tempat dituju mereka.

Ya, memang betul, pemandu bas juga manusia. Pemandu juga seorang ayah, pemandu bas juga seorang suami, seorang datuk malah juga seorang anak. Mereka ada tanggungan dan tanggungjawab terhadap keluarga. Namun, ekoran kemalangan demi kemalangan yang berlaku dan rata-rata saksi kejadian menyatakan bas dipandu laju membuktikan KESALAHAN besar pemandu bas.

Pemandu bas tidak sedar, jika bas ada 44 kerusi, 44 nyawa lah dalam risiko di stereng bas mereka. Memanglah semuanya kehendak ALLAH. Kun fa ya kun, namun bukankah sesuatu musibah dan kecelakaan itu juga berpunca dari sikap manusia itu sendiri dengan izin ALLAH. 

PEMANDU BAS YANG DI DAPATI BERSALAH MEMANDU LAJU MELEBIHI 90KM/H HINGGA MENYEBABKAN KEMATIAN PENUMPANG BAS YANG DIPANDUNYA PERLU DIKENAKAN HUKUMAN GANTUNG SAMPAI MATI
Kemalangan bas terbaru berlaku di Kilometer 20, Jalan Pekan-Nenasi, dekat Pekan, malam kelmarin. Kemalangan mengakibatkan kematian seorang penumpang dan kecederaan kepada 4 penumpang wanita.

           Bas ekspres Transnasional yang membawa 33 penumpang terjunam ke dalam tali air
Jenazah  Ismail Naqiuddin Hamdan, 25 setelah dikeluarkan dari bas.

Menyedihkan apabila kawan jenazah memberitahu pemberita bahawa jenazah meluahkan rasa takutnya apabila pemandu bas memandu laju. Arwah juga berkata ingin menegur pemandu bas terbabit apabila berhenti rehat di perhentian. Sayangnya, tidak sampai 5 minit selepas keluhan arwah, bas tersebut terbabas dan terjunam ke dalam sungai. Arwah meninggal akibat lemas.

Baca berita penuh di sini

1 ulasan:

  1. Ya, memang patut pun hukuman sebegitu. harap tidak dilengahkan lagi...

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!