Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Sabtu, 25 September 2010

Taugeh hancing Vs Taugeh buatan sendiri


Banyak masakan, kalau tak letak taugeh...tak sedap. Makngoh kalau buat popia, tak best kalau tak ada taugeh. Makan mi sup pun mesti ada taugeh baru sedap begitu juga dengan laksa.

Beberapa hari lepas, makngoh baru dapat info mengenai taugeh. Mungkin anda semua sudah tahu info ini mengenai taugeh yang disiram dengan air kencing.

Ada orang nasihatkan, apabila anda beli taugeh, simpan dulu selama 3 hari. Selepas 3 hari, cuba bau taugeh tu. Anda mungkin akan dapati, selepas 3 hari bau taugeh tu hancing semacam. Bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing. Air urine tu la jugak menyebabkan taugeh menjadi kaler putih berseri dan ranggup.

Bagaimana pula kalau nak tahu taugeh yang tidak disiram dengan air kencing? Taugeh tersebut kekuningan dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

Menurut orang tersebut, ada kawannya yag pernah buat lawatan ke pusat-pusat penanaman taugeh di beberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip. Kawannya terjumpa satu bilik khas simpan air kencing untuk disiram pada pokok taugeh tu.

Kenapa hanya taugeh disiram air kencing yang dibisingkan sedangkan banyak lagi sayuran lain mengunakan baja urine?

Sebabnya taugeh adalah sejenis pokok menyimpan air siraman terus dalam
batangnya tidak seperti sayuran lain. Sayuran berdaun hijau mengalami fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau dengan erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat dari baja.

TETAPI taugeh terus menyerap apa yang disiram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis. Itulah menyebabkannya berbau semacam kalau disimpan masa 3 hari.

Namun, ada pendapat lain pula memberitahu bahawa taugeh tersebut TAK di siram dengan air kencing. Tetapi disiram dengan sejenis bahan kimia yang bau dia seakan-akan air kencing orang panggil dia 'santoso'. Bahan kimia tersebut datang dari Thailand dan China. Kandungannya boleh digunakan untuk merangupkan taugeh. Sebenarnya ia adalah bahan kimia ni tidak baik untuk kesihatan. Kandungan bahan kimia nih boleh menjejaskan kesuburan malah boleh menyebabkan kemandulan.

Kesimpulannya, samaada taugeh tersebut disiram dengan air kencing ataupun bahan kimia tertentu ternyata taugeh sebegitu adalah tidak baik untuk kesihatan. Mungkin ada baiknya, buat taugeh sendiri je lah.

3 ulasan:

  1. seb baik saya xgemar mkn togel..oppss..tauge..hehe..

    kalau ada gak dimasukkan dlm mihun sup ke soto..rela kutip satu2..

    tp yg pasti..kalu dibuat dan diproses dgn betul..byk zat tauge ni..

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!