Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 26 September 2010

Isu penahanan kartunis Zunar : Jawapan dari Hishamuddin

Beberapa blog dan web bercerita tentang penahanan Zunar. Sebelum ni makngoh tak tahu pun siapakah Zunar. Kemudian makngoh terbaca berita dari Utusan mengenai sebab penahanan Zunar. Baca petikan di bawah -:

Sementara itu, beliau (Hishamudin) menafikan penahanan kartunis portal pembangkang, Zunar atau nama sebenarnya, Zulkiflee SM Anwarul Haque, 49, hanya disebabkan kartun yang dihasilkannya menyentuh tentang Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

"Ramai juga gembar-gemburkan tahanan itu berkisar kartun yang menyentuh kepada Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

"Tetapi maklumat yang saya terima daripada pihak berkuasa, kartun itu berhubungkait sistem perundangan kita, agama, isu kalimah Allah diputarbelitkan dalam kartun," katanya.

Beliau berkata, penahanan dibuat mengikut Akta Hasutan dan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya.

Akhbar hari ini melaporkan Zunar ditahan mengikut Akta Hasutan 1948 kerana menghasilkan buku Cartoon-O-Phobia yang menyentuh isu-isu sensitif dan boleh mengganggu ketenteraman awam.

Beliau ditahan di pejabat penerbitan miliknya, Sepakat Efektif Sdn. Bhd. di ibu negara kira-kira pukul 4 petang.


Petikan di atas dipetik dari sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!