Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Rabu, 16 Jun 2010

Azab Kubur Mereka Yang Tidak Mandi Junub

Cerita 1

Aban bin Abdullah Albajali berkata "Ketika tetangga kami mati, maka kami hadir jenazahnya hingga dimandikan. Kemudian kami ikut menghantar kek ubur dan ketika akan dimasukkan ke liang lahad tiba-tiba ada binatang yang serupa dengan kucing dan ketika dihalaukan oleh penggali kubur itu tidak berubah, maka dipukul dengan pacul, tetapi tidak bergerak sehingga terpaksa dipindahkan kubur yang lain.

Dan ketika akan dikuburkan tiba-tiba ada lagi binatang itu, maka mereka menganggap ini tidak dapat dielakkan dan terus dikuburkan.

Setelah ditimbuni tanah, kami mendengar suara tulang yang dimamah oleh binatang tersebut, maka suamiku dan beberapa orang pergi kepada isterinya untuk menanyakan apakah perbuatan suaminya itu? Lalu isterinya berkata " Dia biasa tidak mandi junub"

Cerita 2

Al-Ghazali berkata " Ada seorang mimpi bertemu dengan orang yang telah mati dan ketika ditanya "Bagaimanakah keadaanmu? Jawabnya : Tinggalkan aku sebab pernah tidak pernah mandi junub, maka kini ALLAH memakaikan kepadaku pakaian dari api neraka, aku bergelimpangan dari pakaian itu.

Al Ghazali berkata " Seseorang bermimpi bertemu dengan orang yang telah mati dan ketika ditanya "Bagaimanakah keadaanmu? " Pada suatu hari saya telah sembahyang tanpa wudhu' kini ada serigala yang selalu menganggu dalam kuburku sehingga keadaanku tidak tenang.

Dipetik dari : Alam Kubur, 1980 M. Ali Chasan Umar Terbitan C.V Toha Putra (m/s 153Numbered List)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!