Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Isnin, 25 Oktober 2010

Tahniah, Skuad ragbi Kelantan julang trofi Piala Agong

Oleh Mohd Ali Majid

bhsukan@bharian.com.my

2010/10/25

Tenggelam dengan kemeriahan dan isu bola sepak, makngoh terlupa sukan lain yang disertai oleh rakyat Kelantan. Tahniah kepada pasukan Kelantan yang telah mengharumkan nama negeri kita dalam perlawanan ragbi. Kita juara ragbi, insyaALLAH berkat doa dan usaha pemain, kita akan jadi juara Piala Malaysia tahun ini. Doakan semua.



Tentera yang mencari kejuaraan ke-12 sejak kejohanan bermula pada 1983 bertindak garang seawal permainan dengan mendahului 14-3 menerusi dua gol hasil try dan conversion Irwan Mohamad dan conversion Mohd Azuwar Hassan pada minit kelima.

Pada minit ke-16, Tentera menambah satu gol lagi hasil try bekas pemain Malaysia, Ahmad Farhan Azizan dan conversion oleh Mohd Azuwar manakala Kelantan merapatkan jurang menerusi penalti oleh Nazreen sebelum masa rehat.

Ini adalah kejayaan kedua bagi Kelantan yang mencatat sejarah sebagai pemenang pertama pada 2005 dan kegagalan kali ketiga berturut-turut Tentera di akhir kejohanan termasuk 2009 kepada Sabah dan Kedah pada 2008.

Sebelum itu, dalam penentuan juara plate, Kedah juara 2008 mengalahkan Sabah, 20-11.

Keputusan

Final: Kelantan 18 Tentera 14
Plate: Kedah 20 Sabah 11
SKUAD ragbi Kelantan bangkit garang pada babak kedua untuk menjulang trofi Piala Agong selepas menewaskan Tentera 18-14 dalam perlawanan akhir di padang Bellamy, Kuala Lumpur, semalam.

Pemain remaja kebangsaan, Nazreen Fitri Nasruddin yang bermain selaku ‘fly half ‘ menjadi wira Kelantan dengan menyumbang 13 mata dengan dua penalti disumbang pemain Sukan Komanwel New Delhi 2010, Mohd Saizul Hafiz Mohd Noor yang bermain sebagai winger.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!