Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Khamis, 21 Oktober 2010

80,282 murid diarah cuti berikutan jerebu

Sebanyak 80,282 murid dari 170 Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) dan 34 sekolah menengah di daerah ini diarah bercuti mulai hari ini apabila indek pencemaran udara (IPU) mencapai tahap merbahaya semalam akibat jerebu.

Turut diberi cuti sehingga keadaan pulih ialah 6,737 guru yang bertugas di sekolah berkenaan tetapi kesemua pejabat pentadbiran sekolah terbabit dibuka seperti biasa.

"Pegawai Daerah Muar, Mislan Karmani, berkata tahap IPU mencecah paras 432 mata, iaitu paras tertinggi dan diklasifikasikan sebagai merbahaya pada 11 pagi semalam sejak jerebu melanda daerah ini, Isnin lalu," katanya kepada pemberita di Bilik Gerakan Pejabat Daerah di sini hari ini.

Mislan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Jerebu daerah berkata, pihaknya telah mengagihkan 10,000 penutup mulut dan hidung kepada sekolah berkenaan.

"Pembukaan semula sekolah ini bergantung kepada bacaan IPU yang akan dimaklumkan dari bilik gerakan daerah ini," katanya sambil menerangkan orang ramai boleh mendapat maklumat terkini mengenai tahap pencemaran itu dari Polis Di Raja Malaysia, Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Bomba dan Penyelamat daerah.

Mislan berkata, selain daripada alat penutup mulut dan hidung, kerajaan akan membekalkan air mineral kepada pelajar terbabit kerana ia digalakkan untuk kesihatan pada ketika ini.

Katanya, hujan sederhana yang turun di Muar pada 7 pagi tadi dan diikuti pada 10.30 pagi ini sedikit sebanyak membantu menurunkan kadar IPU.
Bacaan IPU pada tengah hari ini ialah 86 mata iaitu tahap pencemaran sederhana yang tidak membahayakan kesihatan.

Beliau berkata, hujan setiap pagi yang diramalkan sepanjang minggu ini juga diharapkan akan membantu mempercepatkan pemulihan bencana tersebut.

"Penduduk dinasihati supaya mengelak daripada membuat pembakaran terbuka yang boleh memburukkan lagi keadaan," katanya.

Sementara itu, di JOHOR BAHRU, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Perdagangan Dalam Negeri, Hoo Seong Chang, berkata jerebu yang melanda negeri ini sehingga kini belum menjejaskan sektor pelancongan Johor.

"Kita belum menerima laporan mengenai jerebu yang melanda negeri ini khususnya di Muar yang dikhuatiri menjejaskan kemasukan pelancong ke negeri ini.

"Ketika ini hanya ada satu acara sukan besar yang sedang berlangsung di negeri ini iaitu Kejohanan Menembak Antarabangsa Australasia 2010, di Ladang REM, dekat Kota Tinggi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar eko pelancongan di Persada, di sini. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!