Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 27 Jun 2010

Peperiksaan Punca Tekanan : Mak ngoh nak bebel

Munngkin apa yang dikatakan oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai adalah untuk menyokong usaha kerajaan memansuhkan UPSR dan PMR.

PEPERIKSAAN PUNCA TEKANAN ???


Memang tertekan ker peperiksaan UPSR dan PMR nih? Mak ngoh rasa > tak lah. Peperiksaan UPSR bukanlah satu peperiksaan besar yang boleh membawa tekanan kepada pelajar. Manakala MPR pula, pelajar ada masa 3 tahun untuk bersedia. Mungkin pelajar yang belajar last minute atau tidak sistematik jer yang tertekan.


Lagipun, kita harus mengajar pelajar kita supaya biasa dengan tekanan. Tekanan itu adalah cabaran. Kalau minda mereka dibiarkan rileks jer dari darjah 1 sampailah tingkatan 4 dan mereka cuma berusaha untuk SPM, mak ngoh risau budak-budak macam nih akan terkandas di peringkat matrikulasi atau universiti. Mana taknya, mereka cuma ada 1 pengalaman mengambil peperiksaan besar iaitu SPM dan mereka tidak diajar tertekan. Bagaimana mereka nak hidup di dunia matrikulasi dan universiti yang memang banyak kerja dan banyak yang kena belajar dalam masa yang terhad?


Sayang anak tangan-tangankan. Percayalah. Kita tidak boleh manjakan sangat budak-budak yang sememangnya adalah pewaris kepimpinan negara pada masa akan datang. Janganlah terlalu dimudahkan sangat mereka ini. Kerajaan sudah banyak memberi 'kemudahan' untuk pelajar. Malah kalau dibanding dengan dulu-dulu, pelajar dulu-dulu lagi susah belajar dan lagi tercabar. Tapi itulah pelajar dulu-dulu yang sekarang telah berjaya berada di macam-macam sektor kerajaan dan swasta menyumbang tenaga membangunkan negara. Tengok jer kertas exam, pelajar dulu tidak dibekalkan rumus dan tidak boleh guna kalkulator tapi pelajar sekarang dah ada rumus dan boleh berkalkulator sainstifik. Korang ingat tak lagi macam nak nak cari log (matematik) guna buku sifir 4 angka tu? Budak sekarang buku sifir 4 angka pun tak kenal dah.


Bagi mak ngoh, UPSR Dan PMR yang dijalankan sekarang nih, dah memang patut sangat dah. UPSR adalah untuk menilai dan menguji pelajar sekolah rendah dan PMR adalah untuk menguji pelajar sekolah menengah di samping penentuan haluan aliran pelajaran dorang.


Dengar khabar memanglah bila UPSR dan PMR dibatalkan akan ada juga peperiksaan peringkat sekolah untuk pelajar ini. Tapi bezanya peperiksaan dijalankan di peringkat sekolah, pembuat soalan adalah guru-gurunya, tukang cetak kertas peperiksaan adalah gurunya sendiri, pengawas peperiksaan adalah guru-gurunya sendiri, pemeriksa peperiksaan adalah gurunya sendiri dan tukang print slip result adalah gurunya juga.

Mak ngoh nampak, ada kelebihan di sini adalah MASA dan KOS. Masa untuk menunggu result boleh dipendekkan dan kos peperiksaan yang perlu ditanggung oleh kerajaan boleh dikurangkan. Memang bagus kerana kita perlu berjimat cermat dan memang betul kerajaan menanggung banyak belanja untuk sekolah. Cuma yang sedih, pelajar kita tidak menghargainya. Sudah diberikan buku teks percuma, sudah diwar-warkan yuran peperiksana free jer tapi minda pelajar masih tidak mahu menghargai dan tidak mahu berusaha.


Kalaulah betullah ada peperiksaan dalaman untuk mengantikan peperiksaan UPSR dan PMR, dan demi mengelakkan tekanan...sepatutnya tak payahlah buat apa-apa periksaan lagi. Mahupun peperiksaan dalaman. Bukan pelajar jer yang tidak tertekan tetapi guru-gurunya pun tidak tertekan gak. Huhuhu


Lagi satu >>>ini bukan soal pelajar sekarang lebih bijak dari pelajar dulu hinggga menyebabkan UPSR dan PMR perlu dimansuhkan. Bukan apa, ada mak ngoh terbaca...memang wajar dimansuhkan kerana tiada gunanya dan kerana ramai dah pelajar kita yang bijak. Tak macam dulu-dulu. Pelajar sekarang dah boleh membaca ketika PRA sekolah tak macam dulu-dulu boleh baca ketika darjah 2.

Kalau dah memang pelajar-pelajar itu pandai, sooooo......buatlah soalan yang lebih tinggi arasnya. Kenapa pula perlu dimansuhkan? Tapi mak ngoh rasa tak boleh gak, sebab yang kita tahu negara tidak pernah mencapai 100% lulus untuk UPSR dan PMR. Setiap tahun, mesti ada jer pelajar yang gagal UPSR dan mesti ada jer pelajar yang PMR di negara kita. Adakah itu petunjuk bahawa pelajar sekarang lebih bijak?

2 ulasan:

  1. sebagai seorang form 4 saye suke je tekanan periksa. rase puas hati bila tertekan, kite tau kte buat yg terbaik. daripada dok rilek2 tu, result pun dapat agak ah kan.

    tekanan untuk kebaikan, ceceh.

    BalasPadam
  2. bagus tuttutt...anda seorang pelajar yang berfikiran positif. Memang betul, tekanan belajar bukanlah untuk merosakkan minda pelajar. Bila ada exam, student akan berusaha lebih rajin untuk dapat markah yang tinggi dan membawa kepada sikap berlumba untuk berjaya

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!