Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Sabtu, 15 Mei 2010

Bukan islam tp mo jadi pguam syarie



KUALA LUMPUR - Seorang wanita yang bukan beragama Islam semalam memperoleh kebenaran Mahkamah Tinggi Sivil di sini dalam usaha awalnya menjadi seorang peguam syarie di Wilayah Persekutuan.

Hakim Datuk Mohd. Zawawi Salleh membenarkan Victoria Jayaseele Martin mendapatkan semakan kehakiman untuk satu perintah mandamus (perintah mahkamah tinggi) bagi mendesak Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menerimanya sebagai peguam syarie tanpa mengambil kira agamanya.

Hakim Mohd. Zawawi membuat keputusan itu dalam kamar selepas menolak bantahan awal Majlis Agama.

Victoria, 48, telah memfailkan permohonan semakan kehakiman dalam masa dua minggu. Tarikh bagi pendengaran belum ditetapkan.

Reflection : APA tujuan dia yang bkn islam BERMINAT SANGAT nak jadi peguam syarie nih? Sekarang nih dah tak ada keje sangat ke sampai nak join peguam syarie. Itu untuk orang islam jer. sebab nnt nak bicarakan isu2 dan kaitan dgn islam di mahkamah syariah. eh, dia nih mcm mo huru hara mahkamah jer. Dah tak ada orang ISlAM yang layak jadi peguam syarie ker?


Kenapa kita nak biarkan orang bukan islam campur tangan urusan undang2 agama kita. Sepatutnya peguam syarie hendaklah mempunyai pengetahuan syariah yang mendalam daripada aspek Usul Fiqh, Qawaid Fiqhiyyah, memahami Maqasid Syariah dan sebagainya. Kalaulah, orang bkn islam membela orang islam yang sudah menyeleweng nampaknya tiada apalah lagi undang2 syariah negara.


untuk sapa2 yang mau tau lebih lanjut mengenai peguam syarie di Malaysia, silalah klik PEGUAM SYARIE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!