Sudut Test Mouse Kiri

~mereka yang sudi~

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 16 Mei 2010

Gotong Royong Perdana Sekolah Mak Ngoh

Semalam 15 Mei 2010, sekolah mak ngoh telah menyahut saranan kementerian pelajaran mengadakan gotong royong perdana sempena sambutan hari guru 2010. Walaupun kedengaran suara2 yang tidak setuju dengan gotong royong ini dari segelintir guru di seluruh negara namun alhamdullillah di sekolah mak ngoh tiada guru mahupun pelajar yang bising-bising dengan program sehari sebelum sambutan hari guru nih.

Sebelum 15 Mei 2010, sekolah mak ngoh ada buat mesyuarat guru pada 12 mei 2010. Macam-macam hal dibincangkan dan paling penting, pengetua ada tunjukkan dan bacakan pekeliling mengenai gotong royong perdana nih.


Kalau tak silap mak ngoh dari surat pekeliling tu mengariskan
1) gotong royong mula dijalankan pada pukul 8.45 pagi
2) guru, pelajar, ibubapa dan orang sekitar tidak DIWAJIBKAN mengikuti program nih. Atas dasar sukarela jer
3) kawasan gotong royong adalah tempat yang selalu digunakan guru seperti bilik guru dan meja guru di dalam kelas.

Pelaksanaan gotong royong di sekolah mak ngoh nih lain skit sebab pihak pentadbir telah menyerahkan 100% kepada Kelab Reakreasi Alam Sekitar untuk menguruskan kerja2 gotong royong nih. Pihak sekolah cuma menyediakan wang sebagai hadiah dan minuman untuk pelajar. Tahniah kepada semua guru Kelab Reakreasi yang berjaya mengadakan majlis ni dengan meriah.


Setiap kelas dibahagikan dengan kawasan-kawasan gotong royong masing-masing dan pemenang pertama leh RM 100, kedua RM 70 dan ketiga RM 50. Bersemangat tol budak2 nih bergotong royong, ada yang bawa cat lagi mau mengecat tempat menunggu bas yang terletak di luar pagar sekolah. Pelajar juga bawa macam2 alat dan peralatan gotong sbb alat dan peralatan tu dikira sebagai bonus dan ditambah markah. Antara kawasan2 yang dibersihkan dan diceriakan adalah kawasan makmal ICT, stor meja kerusi, kantin sekolah, kawasan taman-taman sekolah, muka depan pintu masuk sekolah dan tandas2 sekolah. Setiap kawasan gotong nih memang nampak ada perubahan lah, dari yang kosong tanpa bunga terus jadi penuh dengan bunga dan hiasan cantik2. Tandas2 yang kosong tanpa hiasan pun dipenuhi dengan gambar2, doa2 dan juga pasu bunga. Wah, bsemangat cikgu kelas dan pelajar-pelajarnya.


Gotong royong kawasan sekolah nih abih pukul 9.30 pagi dan pelajar diberikan rehat selama 30 minit. Lepas tu, pukul 10.00 pagi pelajar dan guru kelas bergerak ke kelas masing-masing menghias kelas. Wah, yang ini memang saingan sengit sangat2. Itu yang mak ngoh leh katakan. Bersemangat betul lah cikgu2 nih menghias kelas. Macam2 hiasan ditampal untuk menceriakan kelas mereka. Pening juga pihak pentadbir memilih kelas paling bersih dan ceria nih. Hadiah kelas paling bersih, yang pertama RM 100, kedua RM 70 dan ketiga RM 50.


Dalam sibuk2 bergotong royong tu, ada jugak kelas yang sempat buat jamuan hari guru. Ada juga guru2 kelas yang bawa makanan dan belanja pelajar2 mereka makan2. Sungguh bermakna dan meriah macam hari raya. hahaha
Pukul 11 pagi, kami semua pun balik ke rumah. Time balik tu mak ngoh tengok geng2 pentadbir tengah berbincang untuk pilih pemenang. Harap2 kelas mak ngoh ada gak leh nombor. Rajin dan bagus gak budak2 kelas mak ngoh gotong royong tu. Siap masuk longkang mendalamkan longkang lagi. Haha. Mak ngoh pun join dorang masuk longkang. Kalau kelas paling bersih dan ceria tu macam susah dah kelas mak ngoh menang. Sebab kelas lain ceria dan cantik. Tapi last week , perhimpunan mingguan , kelas mak ngoh leh kelas paling ceria.


Apa pun, intipati gotong royong yang disarankan oleh KPM telah berjaya dijalankan dengan penuh semangat kerjasama dan sikap tolong menolong. Betul, program sebegini mengeratkan lagi hubungan guru dan pelajar. Hanya guru dari golongan anak datuk dan anak tan sri jer kut yang tak suka gotong royong :) haha. Sebab ...dengar2 banyak buah sekolah gak yang tidak mengikuti program gotong royong nih.
Sekolah kawan mak ngoh yang buat program nih pun kedengaran meriah dengan kehadiran ibubapa dan RELA yang sudi datang menyumbang tenang. Sekolah dorang tu siap wat port luck. Guru2 dan ibubapa bawa makanan untuk dibuat jamuan beramai2. Wah, mesti meriah gak sekolah dorang tu.


Apa-apa pun tahniah kepada sekolah yang buat. TAk der ruginya wat program nih. kan kan kan ?


Reflection : Gambar gotong oyong ada jer, tapi malas ar nak upload. Gambar kelas ceria xde sbb tak sempat nak amik. Next time lar upload :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get Recent Comments Widget