Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 2 Mei 2010

Kisah Benar : Siksa Seorang Anak

Kehidupan ni memang sukar bagi orang yang miskin dan tiada pendapatan tetap.
Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Ada seorang pelajar nih,Form 4 lelaki, baik budaknya dan hepi go lucky tapi sejak tahun lepas jarang hadir ke sekolah. jadi PK HEM dan kaunselor telah pergi ke rumahnya untuk bertanya khabar

di rumahnya, PK HEM diberitahu oleh ibunya yang anaknya tidak dapat ke sekolah kerana menjaga adik2 yang kecil sementara ibunya bekerja. selain itu, ibu pelajar itu juga kelihatan tertekan dengan kemiskinan yang mereka hadapi. Bapa pelajar tersebut tidak pulang ke rumah dan tidak memberi nafkah kepada mereka sekeluarga. rumah sewa yang mereka duduki pula, sudah lama tak bayar sewa dan bekalan elektrik rumah mereka tu, telah dipotong oleh tuan rumah.

Beberapa bulan selepas itu, dengan pelajar tersebut yang masih tidak hadir ke sekolah, sekali lagi PK HEm menjenguk ke rumah pelajar miskin itu. Berita lagi sedih, ibu pelajar tu telah melarikan diri dari rumah meninggalkan anak2 yang masih kecil seramai 5 orang sendirian. sedihnya.

jadi pelajar tu, tak dapat ke sekolah dan mereka adik beradik bekerja sendiri untuk menyara diri. Pelajar tu bekerja mencuci kereta dan adiknya bekerja di kilang biskut. manakala, adik2 yang kecil tu jaga diri sendiri time abang n kakak kerja. kesian.

tapi apakah tindakan wakil rakyat di situ yang telah menang tanpa bertanding? apa tindakan ketua kampung dan apa tindakan pihak sekoalah? tak ada ke orang yang sudi melaporkan kepada badan kebajikan masyarakat bagi membantu pelajar2 miskin ini.


Reflection : Sedang mengusahakan tindakan badan kebajikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!