Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 25 Julai 2010

Bukan soal halal, haram atau syubhah

Tapi soal bangga dan hebat.
Yer, itulah penyakit yang menimpa orang Islam terutamanya orang Melayu. Kita yang terlalu menaiktarafkan makanan dan minuman dari barat.
Kalau boleh makan KFC, MCD, PIZZA, SecretRecipe dan macam2 restauran dengan nama luar negara mereka akan rasa bangga dan hebat. Begitu juga dengan minum seperti Pepsi, Coke dan macam2 lagi ler yang berkarbonat.
Anak-anak kecil, dididik makan benda-benda fast food sebegitu tanpa dihiraukan baik buruknya.
Ada seorang ibu yang mengatakan
"anak akak tak pandai nak makan cucur ke apam ke...tapi kalau KFC ke pizza ker laju je dorang tu"
Ewah. Anak tak pandai sebab ibubapa tak ajar.
Tapi entri mak ngoh ni, bukan nak kata fast food ni haram dimakan yer.
Dah besar-besar logo HALAL terpampang.
Betullah kata seseorang yang hantar komen dia di suratkhabar
"Ada otak gunalah - Kalau dah restauran tu diragui, kenapa nak pergi juga. Tak ada dah ker restauran Muslim di Malaysia ni"
DAN macam ayat yang makngoh di atas sana...bukan soal halal haram tapi soal bangga dan hebat kalau boleh makan di restauran, kopitiam dan hotel yang hebat2 macam tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!