Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Isnin, 26 Julai 2010

Hakikat hiburan zaman sekarang > terutamanya lagu

Lagu yang macam-macam genre yang entah apa-apa itu sebenarnya menjauhkan umat Islam dari melakukan ibadah berguna seperti berzikir dan beristigfar.

Dalam Islam, kita dianjurkan supaya mengisi masa dengan berzikir dan mengingati Allah. Sedangkan Nabi Muhammad, kekasih Allah dan manusia agung yang sudah memang dijanjikan syurga sentiasa berzikir dan beristigfar.Apatah kita ini. Hamba kepada Allah. Kita ini belum tentu lagi syurga neraka. Semuanya bergantung amalan seharian kita.

Sayangnya, masa lapang yang ada dihabiskan dengan mendengar lagu dan menyanyi(walaupun sekadar menyanyi kecil)

Masalah kita, teknologi terlalu canggih dan kita tak guna kecanggihan itu ke arah agama. Telefon tangan yang canggih manggih dipenuhi dengan lagu yang langsung tiada manfaat pun. Kan lagi bagus diisi dengan surah, zikir dan rakaman ceramah agama. Yang parah lagi, telefon canggih untuk simpan video lucah.

Celik mata, pagi-pagi...ada radio. Sudah dihidang dengan musik yang merosak hati Pergi kerja dalam kereta pun bermusik juga. Di tempat kerja, pasang winamp pun musik juga.

Alangkah baik kalau teknologi sekarang digunakan ke arah kebaikan. Dengarlah radio yang banyak putarkan zikir, doa dan ayat quran. IKIM.fm. Begitu juga di kereta terutamanya kereta yang mainkan pendrive, cd atau kaset.

Kan bagus, sambil-sambil dengar...boleh kita turut berzikir dan mendapat manfaatnya.

Hiburan zaman sekarang hanya banyak yang melalaikan!
Kita terlalu banyak disuap dengan hiburan...terutamanya lagu.
Tengoklah di tv, hampir setiap saat di tv ada lagu dan musik. Iklan sekarang pun banyak musik. Iklan air tapi kena menari dan menyanyi. Iklan banci penduduk pun ada lagu jugak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!