Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Sabtu, 31 Julai 2010

Demi Ayim, sanggup kelar tangan

gambar dari Metro : lakonan semula jer rasanya sebab tak macam darah

Inilah trend terbaru pelajar perempuan sekarang samaada sekolah rendah ataupun sekolah menengah.

Mereka sanggup mengelar lengan masing-masing dengan jarum atau pisau hingga berdarah supaya meninggalkan kesan parut seolah-olah tatu yang bertulis nama kekasih. Inilah cara mereka menunjukkan cinta mereka terhadap kekasih masing-masing. SESAT!!!



Pakar Motivasi dan Kaunseling , Ahmadi Din berkata
Perbuatan itu juga tidak ubah seperti pertandingan bagi membuktikan siapa paling hebat dan berani di kalangan gadis sebaya. Mereka langsung tidak ragu-ragu melakukannya hanya untuk bermegah. Siapa yang mempunyai parut nama paling panjang dianggap paling berani"

Berdasarkan maklumat dikumpulkan, perbuatan gila mencederakan diri sendiri itu menjadi ‘trend’ baru yang tersebar meluas di kalangan remaja sekolah rendah dan menengah. Jadi, ibu bapa perlu lebih peka dan menyiasat aktiviti anak masing-masing,” katanya.

Ahmadi berkata, kegilaan terbaru itu mungkin diakibatkan kaedah lama menoreh nama pada batang pokok atau kerusi batu di taman rekreasi sebagai bukti cinta dianggap ketinggalan zaman.

Lebih menyedihkan perbuatan menoreh nama teman lelaki pada lengan hingga berdarah ini sebahagian besarnya dilakukan gadis Melayu yang masih mentah untuk mengenal erti cinta,” katanya.

Menurutnya, perbuatan mencederakan tangan untuk menghasilkan parut tertera tulisan nama seseorang sama seperti membuat tatu dan Islam melarang keras amalan ini.

Dalam Islam, apa saja perbuatan memudarat dan membahayakan diri adalah haram. Malah, terdapat hadis Rasulullah yang maksudnya Allah melaknat perempuan membuat tatu, perempuan yang meminta dirinya ditatu, perempuan yang meminta bulu keningnya dibuang dan perempuan yang mengikir giginya,” katanya.

Selain itu, kata Ahmadi, daripada sudut kesihatan perbuatan menoreh kulit menyerupai tatu itu boleh menyebabkan gejala bengkak dan gatal pada bahagian ditoreh yang mengundang jangkitan penyakit Hepatitis B atau C jika jarum digunakan tercemar.

Namun seingat mak ngoh, sewaktu mak ngoh muda-muda dulu pun, dah ada pelajar perempuan yang gatal dan terlebih hormon nih mengelar tangan dan paha mereka dengan nama kekasih mereka. Ada juga pelajar yang menoreh dagu dengan duit syiling supaya dagu mereka kelihatan berlekuk dan belah.

3 ulasan:

  1. salam.. siapa ayim tu..?

    pelik betullah perangai budak sekarang?
    haha

    BalasPadam
  2. budak perempuan kurang siuman ni,nak kata otak kat lutut nnt marah,nak kata otak betul2 kat kepala,ehh??ssh nak cakap,mental ni

    BalasPadam
  3. tapi kalau dya kelar untuk lepaskan tension? sama jugak bodoh kan

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!