Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Rabu, 28 Julai 2010

Jangan hebohkan amalan baik kita...

sekarang nih kan bulan Sya'ban dan ramailah umat Islam berpuasa di bulan ini terutamanya kaum wanita yang sedang giat mengantikan hutang puasa Ramadhan yang lalu.

Namun yang tidak manis sangat, sejak moden ini...setiap kali berpuasa,,,setiap itu juga status di facebook, twitter, friendster, myspace dan blog diupdate dengan istilah-istilah untuk memberitahu kawan-kawan bahawasanya dia puasa sunat atau dia puasa ganti.

Begitu juga dengan amalan-amalan baik yang lain. Ada orang yang terlalu gembira untuk menwar-warkan amalan tersebut di laman sosial. Amalan memberi sedekah, amalan bangun malam untuk solat sunat, amalan menolong orang di tepi jalan, amalan belanja makan dan macam-macam amalan.

Apa gunanya dikongsi perkara itu di laman sosial? Bukannya kawan-kawan di laman sosial yang memberikan pahala untuk setiap amalan tersebut. Silap-silap, amalan yang telah dibuat itu termasuk kategori amalan dengan niat untuk menunjuk-nunjuk sahaja. Nak ke macam tu?

Eloknya, diam-diam saja. Tak perlu dihebohkan pun. Biarlah ALLAH saja yang mengetahui kerana ALLAH itu Maha Mengetahui.

Pernah dengar tak, kalau sedekah tu, bila tangan kanan memberi ibaratnya tangan kiri tak tahu pun.

Kenapa mak ngoh buat entri ni? Sebab mak ngoh selalu terbaca status di laman sosial kawan dan ada blog yang memberitahu amalan baiknya.

Yang baik itu dari ALLAH, yang kurang itu dari makngoh.
Sekian. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!