Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Selasa, 13 Julai 2010

Jenis-jenis muka jenazah dalam kubur

1. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Kenapa macam tu? Itulah mayat orang yang suka makan riba'.

2. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram tidak semestinya harta yang dicuri atau dirompak. Duit makan gaji buta?

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa. Masyaallah. Inilah yang takut. Semoga kita semua menjadi anak yang patuh.

4. Mayat yang mukanya berbentuk babi.
a) Semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu,
b) tidak menjaga solat lima waktu.
c) Lalai dalam solatnya.

5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang. Takut betul dengan teguran ini. Ye tak? Sebab sebagai manusia biasa, hati kita sentiasa terarah untuk mengata orang dan mengumpat orang. Apa-apa pun marilah kita bersama berdoa dan berusaha ajar dijauhi sikap sebegini.

6. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Hukuman kepada syirik adalah kekal di dalam neraka selamanya. Jadi, cubalah jauhi perkara syirik. Musim bola yang baru lepas sehari 2 lepas, syirik yang cuba diserap ke pemikiran umat Islam adalah sotong Paul dan Mani si burung yang kononnya meramal dengan betul. Jangan percaya dan jangan sesekali kata "Eh, betullah sotong tu teka".

7. Mayat yang wajahnya tersenyum Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh. Insyaallah kita semua dapat anugerah ini jika hati dan jiwa kita hanyalah untuk ALLAH. Marilah bersama berdoa ke arah ini.

3 ulasan:

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!