Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Jumaat, 13 Ogos 2010

Buang Bayi : 302 dan 307

Alamak, pendeknya tajuk...buang bayi terus jadi 302 dan 307. Apakah nombor-nombor ini? Nombor ekor ke?

Selama ni, makngoh ingatkan kalau buang bayi hingga melibatkan kematian bayi tersebut, memang dan sah lah orang yang membuang itu akan dikenakan hukuman di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan tapi rupanya sebelum ini tidak begitu.

Hanya selepas bermesyuarat, maka Jemaah Menteri telah memutuskan bahawa bagi kes buang bayi juga dibicara -:

Bagi kesalahan membunuh dengan niat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan, sesiapa yang disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman mati mandatori manakala di bawah Seksyen 307 kanun sama iaitu cubaan membunuh boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun.

Okaylah tu...
Dengar kata boleh mencari siapa ibubapa bayi yang dibuang dengan menggunakan ujian DNA...tetapi dalam banyak-banyak kes buang bayi ni, berapa jer yang kita dengar mereka yang membuang itu ditangkap. Kebanyakkan yang ditangkap pula si ibu tetapi si bapa terlepas.

TAK BOLEH KER SI IBU DAN SI BAPA ITU DIKENAKAN TINDAKAN BERZINA? SI BAPA TU JUGA BOLEH DIDAKWA MENIPU KERANA TIME NAK BUAT JANJI BUKAN MAIN, DAH BUAT, MENGANDUNG, DIA TINGGALKAN KEKASIH HATINYA.

Yang makngoh nampak, situasi ini berlaku kerana si perempuan yang terlalu percayakan pasangan dan bodoh. kerana cinta, musnah masa depan. Punca utamanya adalah perempuan itu sendiri.

Punca kedua adalah tiada pegangan agama.

Punca dan faktor lain buang bayi tu hanyalah faktor sampingan sahaja termasuk faktor ibubapa.

Ibubapa bukan faktor utama kes buang bayi.

Anak dara di rumah kebajikan masyarakat tidak pula mengandung, sedangkan mereka di situ tidak mendapat kasih sayang ibubapa.

p/s : tolonglah. penat dah baca cerita buang bayi ni. sudah-sudahlah buat dosa. 1 Ramadhan hari tu pun ada kes buang bayi sebaik sahaja beranak. Orang sibuk bersahur, pasangan tu sibuk nak buang anak. Tapi nasib baik mereka tu dah ditangkap.

2 ulasan:

  1. no tuh kalu wak tikey keno dok? keno 1st prize plk gak.....hahahhaha

    BalasPadam
  2. hoho.tkut bile asyik dgr byk kes buang baby dkt Msia skg ni.huhu~

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!