Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Isnin, 23 Ogos 2010

Suasana dan semangat puasa Sandakan hambar

Mana tidaknya, bazar ramadhan di bandar Sandakan mula beroperasi pukul 11 pagi lagi. Buat apa buka gerai awal-awal? Nak buka puasa lepas azan zohor ke apa?

Lagi satu, tadi makngoh masuk ke bandar Sandakan, suasana macam tak puasa. Orang makan, minum dan merokok berkeliaran (makan, minum dan merokok sambil berjalan). Yang pasti orang-orang itu bukan orang Cina tetapi makngoh tak pasti lah jika orang-orang tu bukan orang Islam.


Selepas itu, makngoh bergerak ke Batu 4 Sandakan, singgah di sebuah Hypermarket di sini, geramnya makngoh tengok budak perempuan bertudung yang bekerja sebagai tukang gaul jagung mayonis tengah makan. Makan di tempat terbuka. Tidak kiralah anda boleh puasa ke tidak sekurang-kurangnya jagalah adab orang Islam dan hormati orang Islam yang berpuasa.

Sambil-sambil mengunyah makanan, dia tengah sediakan wafel untuk seorang pembeli bangsa Cina. Makngoh tak kisah kalau orang bukan Islam makan di tempat terbuka tetapi makngoh geram kalau yang Islam pun makan di tempat terbuka pada waktu siang. Nampak sangat penguatkuasaan tidak begitu telus.

1 ulasan:

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!