Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Selasa, 10 Ogos 2010

Datuk Bandar New York nak bina masjid di bekas tapak Pusat Dagangan Dunia yang dibom 11 september tu...


Nah, itulah isu hangat di New York sekarang apabila Datuk Bandar iaitu Micheal Bloomberg membuat kenyataan kontroversi bahawa beliau menyokong cadangan untuk membina sebuah masjid di bekas tapak Pusat Dagangan Dunia.

Bagi mereka yang tidak tahu, Pusat Dagangan Dunia itu telah dibom pada 11 September 2001 dan kononnya dibom oleh penganas Islam. Sejak pengeboman itulah Osama Laden dikenali dunia. Hampir 3000 orang mati akibat pengeboman tersebut.

Pembinaan masjid di New York ini, tujuannya adalah untuk mengenang semula ahli bomba yang terkorban dalam usaha menyelamat semasa pengeboman itu berlaku. Dengar ceritanya, ada ahli bomba yang Islam.

Tindakan berani Datuk Bandar ini dikutuk oleh ahli keluarga mangsa 11 September,pemimpin Republikan peringkat tempatan dan kebangsaan, termasuk bekas Gabenor Alaska, Sarah Palin serta bekas Speaker Dewan, Newt Gingrich , Liga Anti-Fitnah (ADL) dan kumpulan hak asasi Yahudi, menyuarakan bantahan. TETAPI ADA juga ahli politik yang tidak berani bersuara dan melibatkan diri dengan isu masjid tersebut.

Masjid itu yang akan dibina dua blok dari bekas tapak Pusat Dagangan Dunia New York akan menjadi sebahagian daripada bangunan 13 tingkat Pusat Islam yang berharga kira-kira AS$100 juta (RM320 juta). Ia juga akan mempunyai auditorium yang boleh memuatkan 500 orang, kolam renang dan gimnasium.
Pelik pula bila melibatkan kolan renang dan gimnasium ni. Kita tunggu dan lihat je lah.

Projek masjid ini adalah projek Cordoba Initiative,pengarahnya Imam Feisal Abdul Rauf, kumpulan aktivis yang giat meningkatkan hubungan antara Islam dengan Barat.

1 ulasan:

  1. padahal satu dunia kot dah tahu bukan islam y buat.mustahil betul cantik je menara tu runtuh..memang sah dah rancang siap2.pandai betul media dorang cover...

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!