Sudut Test Mouse Kiri

~mereka yang sudi~

Tinggalkan pesanan anda di sini

Ahad, 15 Ogos 2010

Kisah mak mertua kelate dengan menantu KL


Pada suatu pagi, mak mertua bawa menantu barunya, orang Kl you... pergi berjalan-jalan ke Pasar Siti Khadijah.

Semasa singgah di sebuah gerai, menantu mahu membeli buah mangga "cik ana"


" Tolong timbe boleh 5 kilo ko nantu i nih"kata mak mertua itu.


Jurujual tu pun kata" Pilih sendiri dik nok hok mano, boh dale jabir" sambil hulurkan plastik beg kepada menantu. Menantu tu pun ambil dan pilih buah mangga tu walaupun dia tak faham apa ke benda la jabir.


Mak mertua tu pula, tiba-tiba ditegur oleh kawan lama sekolah dia. Jadi mereka berbual sakan.

Menantu tiba-tiba menjeri " mek...o mek....ada lipas ni" panggilnya. Lipas tu ada di celah-celah mangga. Dia panggil mek aka mama sebab suaminya pun panggil mek dan yang paling penting, dia takut lipas.




"oloh,lah. Katoklah"jawab mak mertua yang asyik berbual dengan kawan lama.


"Bukan katak lah mek. Tapi lipas"jawab menantu.


"Homlah. Meme lipah. tapi katoklah"


"Mana satu la mek ni. Lipas ke katak?" tanya menatu.


"Wei lok budak ni. nyo tanyo kito balik. Hok kelih tu gapo?"


"Tak tanya pasal balik. Tanya pasal lipas ke katak?"


"Dop eh, kalu doh napok lipah gak, katoklah"jawap mak mertua.

Menantu sudah pening lalat. Tiba-tiba "Pang!!!!!".

Tamatlah riwayat lipas itu dikatok oleh jurujual.

Katanya menantu dalam hati "Oh, rupanya lipas itu katak kalau dalam loghat Kelantan. Peliklah orang kelantan nih"


*sudut bahasa
katok = pukul / belasah
jabir = plastik beg
kelih = lihat / tengok

7 ulasan:

  1. hampeh la menantu tu . tp nak wak guone , meme dok pehe kalu dop tau ! hahahaha . huduh la aku tulis cmni . tak reti sebenarnye ;p


    coyotitoAIMD

    BalasPadam
  2. haha...dop udoh pun coyotito tulis

    BalasPadam
  3. ouhh yeke ? kembang sat ! hahaha .

    BalasPadam
  4. what about... 'pekong' lipas ?

    hehe

    BalasPadam
  5. mokngoh, kalu sayo saloh kecek kelate mokngoh tulom bettul deh. jabir tuh supik rokrak kor? hehehehe, lawok la mokngoh nih

    BalasPadam
  6. ahahaha lawok ah.seb bek sy org pahang so paham jugaklah bahase kelate nih:P

    BalasPadam
  7. haah nasib baik dia tahu kut buah mangga di kelantan = pauh... bukan pelam dlm bahasa kelantan..mampoh keno katok pulok!

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get Recent Comments Widget