Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Isnin, 9 Ogos 2010

Mazhab Kristian yang mirip Islam

Amaran : Artikel ini tidak sesuai dibaca oleh remaja ISLAM bawah umur. Kalau nak baca juga, kena ada bimbingan orang dewasa.

Makngoh dapat emel dari kawan bertajuk
"MAZHAB KRISTIAN MIRIP ISLAM"

Makngoh tak berani nak komen banyak cuma makngoh kongsikan di sini untuk mereka yang nak tahu bagaimanakah bentuk mazhab tersebut.

PETIKAN EMEL TERSEBUT

Seumur hidup tidak pernah dengar tentang salah satu cabang MAZHAB KRISTIAN ini , amat menakutkan terutama bagi anak-anak dan mereka yang tidak mendapat pendidikan ISLAM secara formal. Minta kita dijauhi dari sebarang fitnah ini.



Sebuah sektsa dalam agama Kristian, cara peribadatannya hampir sama
dengan Islam. Sukar membezakan kristian gaya baru?


Saat Maghrib telah tiba. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya
itu bergegas solat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam. Jangan keliru,mereka bukan kaum Muslimin yang sedang menunaikan kewajiban solat Mahgrib. Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok

Kristian ortodok, sebuah sektsa dalam agama Kristian. Boleh jadi,
orang awam akan terkeliru sebab , sektsa ini memang sangat mirip Islam.Bukan saja asalnya serumpun,Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya nyaris sama.Tengoklah saat mereka sholat..

Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam,bila berjEmaah, juga memakai bahasa Arab. Rukun sholatnya pun hampir sama. Ada ruku' dan sujud.. Bezanya,bila kaum Muslimin diwajibkan sholat 5 kali sehari,penganut Kristian ortodok lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya: sa'atul awwal (fajar/shubuh) , sa'atuts tsalis(dhuha) , sa'atus sadis (dhuhur), sa'atut tis'ah (ashar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (Isya'), dan sa'atul layl (tengah malam).

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil kabir (puasa 40hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April. Jika dalam Islam ada puasa sunah Isnin - Kamis, pada kristian ortodok dilakukan pada Rabu dan Juma'at, dalam rangka mengenang kesengsaraan Kristus. Selain sholat dan puasa, jamaah Kristian ortodok juga mengenal zakat. Zakat, dalam ajaran Kristian ortodok, adalah satu persepuluh dari pendapatan

Tolong Baca. Jangan biarkan kita di perbodohkan oleh org2 KAFIR....... .......
Perhatian kalau terjumpa macam ayat quran, lihatlah jika penghujungnya ditulis Surah Injilu Matay, maka teruslah reject.

Itulah agenda Kristian, maka berhati-hatilah. .... Jangan terpedaya pada rupanya sahaja tetapi tengok dan selidikilah isinya juga... tengok keseluruhan. Memang ianya nampak cantik sekiranya dibuat untuk menghiasi dinding rumah, Hhmm.... sekali pandang macam ayat/kalimah Al-Quran.... ...sebenar ayat Bible

PENGAJARAN EMEL INI:

KITA ORANG ISLAM KENA MENDALAMI AJARAN AL-QURAN, JANGAN BUTA AL-QURAN DAN JANGAN PUTUS MENGAJAR AL-QURAN KEPADA ANAK-ANAK KECIL DAN REMAJA.

KITA KENA KUKUHKAN AJARAN AGAMA ISLAM DAN KENA PASTIKAN REMAJA DAN ANAK KECIL KITA MENGETAHUI 100% PEKARA FARDU AIN DAN FARDU KIFAYAH

SUPAYA NANTI MEREKA TIDAK KELIRU DENGAN ANCAMAN MENDATANG

3 ulasan:

  1. salam makngoh..
    masyaallah..ada ke macam nie? hurm..
    ops! amir baca gak nie..tp sebenarnya amir pernah baca pasal nie..

    kalaulah gini,ibubapa harus memberi didikan agama yg secukupnya sebelum 'melepaskan' anak-anak..betul tak makngoh?

    huhu..takut gak nie..bahaya2.

    BalasPadam
  2. Astaghfirullah x sangka sampai begini...

    Salam Pengenalan marilah join kontest blog saya ^__^

    Happy Moments Contest

    BalasPadam
  3. wsalam
    amir bawah umur...

    dan ayuni yang tak pasti umur :)

    emel tu makngoh cuma nak kongsi jer..nak komen lebih-lebih...makngoh pun kurang ilmu gak

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!