Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Rabu, 11 Ogos 2010

Bangladesh Haramkan Hukuman Rotan Pelajar



Wah... makngoh menunggu tibanya masa bagi Malaysia mengistiharkan hukuman merotan pelajar juga. Setakat ini, negara kita masih membenarkan guru merotan pelajar tetapi bukan semua guru. Guru yang dibenar merotan terdiri dari guru disiplin, pengetua dan guru lain yang diberikan kuasa.

Bukan sebarang rotan, satu surat kuasa rasmi diberikan guru yang dibenarkan merotan. Selain itu, guru yang berkuasa merotan juga, diberikan satu garis panduan mengenai cara-cara merotan dan batas-batas merotan. Kaedah merotan yang dikeluarkan oleh KPM ini, makngoh tengok adalah bertepatan dengan cara agama Islam gariskan untuk ibubapa dalam menghukum anak.
Berbalik kepada Bangladesh pula, tindakan mengharamkan merotan pelajar diambil setelah didapati guru bertindak 'kejam' semasa merotan pelajar. Terbaru, 8 orang pelajar Bangladesh dimasukkan ke hospital selepas dirotan oleh pengetua sekolah kerana mereka tidak membawa pensil warna.

Laporan Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) menunjukkan, lebih daripada 3,800 pelajar dihukum menggunakan rotan atau kayu pada Oktober lalu.

Makngoh tak pernah lagi merotan pelajar sejak mengajar ni. Malah, makngoh tiada rotan pun :/ ....

5 ulasan:

  1. kat skola dulu slalu kene rotan..
    tapi bukan saya yang kene..
    :D

    BalasPadam
  2. hoho dulu mse skolah rendah cikgu slalu bwk rotan

    BalasPadam
  3. mokngoh tok merotan sbb guna pendekatan cara lain deh? bagus la mokngoh nih....hehehehe

    note: eelobor suka merotan...ahaks

    BalasPadam
  4. pendekatan lain...pakai jari jer :/ cubit...

    BalasPadam
  5. makngoh pernah kena rotan dulu :( dapat markah rendah, cikgu rotan...bukan sebab markah gagal tapi markah rendah. kami dalam 5 orang markah rendah dirotan depan kelas. tapi tak sakit pun...kuang kuang

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!