Sudut Test Mouse Kiri

Tinggalkan pesanan anda di sini

Jumaat, 13 Ogos 2010

Sanggul tinggi itu petanda akhir zaman

Dari iklan Horlicks hingga ke cerita Epilog Syurga Cinta ke iklan Teh, bazar Ramadhan, kulit majalah dan majlis perkahwinan...ada sudah wanita-wanitanya bertudung sanggul tinggi.

Cepat betul fesyen Arab ni sampai ke negara dan menular ke budaya kita...

Apakah motif makngoh bercerita pasal sanggul ni?

Sekadar nak memberitahu kepada orang yang tidak tahu bahawa

Bentuk sanggul itu adalah aurat bagi wanita Islam. Kerana sanggul itu memberi rupa kepada rambut anda! Lelaki boleh imaganasikan panjang rambut anda berdasarkan sanggul sahaja. Simpanlah elok-elok rambut di dalam tudung anda itu. Rendahkanlah sanggul anda.

Sabda Nabi:
akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda lagi:

dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

Itulah Sabda Nabi Muhammad dan sekarang setelah seribu tahun lebih sabda baginda itu sudah menampakkan kebenaran. Di Arab, sudah lama berlaku dan sekarang di Malaysia pula. Apabila satu per satu petanda akhir zaman ini berlaku, maka akhirat lah kita semua. Cuma kita tidak tahu perlu menunggu berapa lama untuk akhirat itu menjelma.

Marilah bertaubat di bulan mulia ini.

7 ulasan:

  1. ya!!taubatlah!!x de la lawa mana sanggul tu.huhu

    BalasPadam
  2. wau,,,bru thu,,nsib rmbt pendek,,

    BalasPadam
  3. haritu ada bce dkt blog mana tah dh xingt ada ckp sanggul besar tu tak haram.still tutup aurat.rupanya haram.thanks makngoh sebab bagi hadis tu.huhu seram pulak dgr dah akhir zaman.tgok blog2 yg jual shawl skg nih sume ade bonggol2 tuh.huhu~

    BalasPadam
  4. makngoh pun baru tahu juga. time di matriks dulu2, ada senior yg bagi taskirah pasal sanggul. alhamdulillah. syukur senior tu tolong ingatkan kami.

    BalasPadam
  5. takutnya....
    dekat astro cerita TUDUNG EKXPRES sebijik mcm ni. ada sanggul yg tgi tp bertudung.

    BalasPadam
  6. ummm makin ramai bsggul g2 pastu siap pin kan lg bg nmpak kan shape sggul..ermmmm...

    BalasPadam
  7. kadang2 orang keluarkan statement cakap sanggul tak haram tu sebab dia nak orang nampak apa yang dia buat tu tak salah. sedangkan Allah tak kan biar segala kejahilan tu berleluasa, cuma manusia je yang pilih untuk jadi jahil

    BalasPadam

sila komen jika sudi :)

Labels

~Komen Terbaru~

Get This Recent Comment Widget!